
 1

Alina Siomkajło 
 
 

DYSKRETNY UROK CENZURY EMIGRACYJNEJ (1940–2008) 
 
 
 Przez „cenzurę” najogólniej rozumiemy formę nacisku, rodzaj kontroli, nie zawsze 
formalnej, ograniczającej wolność przekazywania informacji, publicznego wyrażania 
myśli, przekonań słowem pisanym, mówionym lub przedstawianym. Cały ten zakres 
ujmowała niewinna nazwa komunistycznej instytucji: Główny Urząd Kontroli Prasy, 
Publikacji i Widowisk (GUKPPiW). 
 Cenzura stosowana zwykle w odniesieniach do wielkich (wojskowych, 
rządowych) polityk lub mniejszych (środowiskowo-koteryjnych) orientacji – jawi się 
faktem codziennej egzystencji emigracyjnej począwszy od jej wojennych dziejów. 
W polskich środkach masowego przekazu dostępnych w Wielkiej Brytanii sprowadza się 
do konfiskatorskich poczynań rządów, organizacji, stowarzyszeń, instytucji i mediów 
centrali życia emigracyjnego, którą od roku 1940 – po upadku Francji i ewakuacji Rządu 
RP na wychodźstwie do Anglii – stanowił polski Londyn. 
 W swoich początkach była to przede wszystkim wojskowa, ale i cywilna, 
podporządkowana rozgrywkom rządowym cenzura prewencyjna, wynikająca 
z obronnego układu sił i z koniunkturalnych napięć. Archiwalne ślady jej ustawowych 
praktyk, na których podstawie można się pokusić o niewyczerpujący tematu 
panoramiczny zarys, są wyraźniejsze. W wielu przypadkach zostały też opisane 
z autopsji lub w trybie bardziej naukowym (wykaz spożytkowywanej tutaj 
i sygnalizowanej wewnątrz tekstu lektury znajduje się na końcu niniejszej wypowiedzi). 
 W chronologicznym przeglądzie form występowania, u zarania zjawiska jego 
specyfikę określa przewaga „kontroli” zinstytucjonalizowanej, spełniającej dyrektywy 
urzędowe bez nadawania temu zabiegowi rozgłosu i nazwy „cenzura”. W bliższych 
i współczesnych nam czasach najczęściej mamy do czynienia z trudniej uchwytną 
wewnątrzemigracyjną cenzurą społeczną – formalnie nieoficjalną, działającą z ukrycia, 
przezornie kamuflowaną – zwyczajowo-obyczajową, koteryjno-personalną... Opierającą 
się na anachronicznych bądź nieuzasadnionych uprzedzeniach, wpływach i nadzorczej 
przemocy stosowanej przez społecznych działaczy lub samozwańczych mocodawców 
polityki środowiskowej. 
 W ciągu blisko 70. lat istnienia realia polskiej cenzury emigracyjnej (siły 
sprawcze, decydenci, kręgi tematyczne, cele, kryteria, metody, rodzaje, proporcje...) 
wielokrotnie ulegały zmianie. Tropy jej poczynań: tak brytyjskich, tak peerelowskich 
wobec emigracji, jak i przejawy uchwytne w obrębie polskiego Londynu; wyznaczają 
delikatny i dlatego pasjonujący teren badawczy. 



 2

 
 
 Wojenna i tużpowojenna 
 
 Wymogi wojenne, konieczność zachowania wojskowej tajemnicy, 
narzucały cenzuralną strategię w sposób bezwzględnie oczywisty 
i usprawiedliwiony. Istniała więc cenzura wewnętrzna, czynna w warunkach 
militarnych. Specjalny jej charakter regulowały poufne instrukcje dotyczące 
Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. Wojskową i polityczną cenzurę 
prewencyjną prasy polskiej sprawowało polskie Ministerstwo Informacji 
i Dokumentacji. Szefem najpierw cenzury wojskowej, następnie komendantem 
Kwatery Prasowej PSZ oraz szefem (1943 – 1945) polskich korespondentów 
wojennych był wchodzący od roku 1939 w skład ścisłego sztabu 
gen. Sikorskiego poeta, tłumacz i dziennikarz – Antoni Bogusławski. Kwatera 
Prasowa PSZ przestała istnieć w roku 1946 z chwilą powstania Polskiego 
Korpusu Przysposobienia i Rozmieszczenia (Polish Resettlement Corps). 
 Polska cenzura wojskowa (zwłaszcza w dziedzinie operacyjnej) 
podlegała uzależnieniu od cenzury odpowiednich ministrów brytyjskich. 
W świetle „Brytyjskiego Regulaminu dla korespondentów prasowych 
towarzyszących oddziałom w polu” „Istotą powodzenia przy prowadzeniu 
wojny jest – tajemnica. Istotą powodzenia pracy dziennikarza jest – jawność 
i rozgłos.” Celem pogodzenia tych sprzeczności, regulamin odwołuje się 
do „dobrej woli” oraz „zdrowego rozsądku” zarówno dowódców, 
jak i dziennikarzy. Tylko na drodze kompromisu, zdaniem regulaminu, można 
dojść do porozumienia (W. Leitgeber) 
 Z zagadnieniem cenzury wojskowej niejednokrotnie zmierzyli się już 
historycy wojskowości – oprócz Witolda Leitgebera pisze o niej, 
również świadek tamtego czasu, Zbigniew S. Siemaszko (Brytyjska kontrola 
polskiej korespondencji, Nieoficjalna korespondencja radiowa sztabu N.W. 
i inne artykuły zebrane w książce Łączność i polityka). 
 Natomiast w wewnętrznym układzie sił politycznych polskiego 
wychodźstwa, żeby odnotować niektóre przypadki choćby z nazwy, dawała 
o sobie znać między innymi cenzura „sikorszczyków” przeciw „piłsudczykom” 
(M. Pestkowska) i vice versa. Grasowała w późniejszym czasie ingerencja 
polegająca na rekwirowaniu np. przez Ministerstwo Obrony Narodowej listów 
przekazywanych do redakcji londyńskiej „Rzeczpospolitej Polskiej” 
czy na zarzucaniu milczeniem zasłon na działalność członków Rady RP 
na wychodźstwie, itp. 
 – Członek Rady RP, Ludwik Salwik, w przemówieniu na posiedzeniu 
Rady 6 czerwca 1970 roku relacjonuje kwestię jasno: Dziwny jest stosunek 
Pana Ministra Informacji Juliusza Sokolnickiego i redakcji „Rzeczpospolitej” 
do członków Rady i jej działalności. Członek Rady Rzeczypospolitej musi 



 3

chodzić jak żebrak od jednego pisma do drugiego i prosić, by mu coś 
wydrukowano. Odnosi się wrażenie, że polityką Pana Ministra Informacji jest 
przemilczanie działalności Rady Rzeczypospolitej (Protokoły z posiedzeń Rady 
RP). 
 
 
 Pod nadzorem brytyjskim 
 
 W Wielkiej Brytanii nie było cenzury sensu stricto, ale redaktorzy prasy 
brytyjskiej otrzymywali Defence Notices – spis tematów, których nie należy 
poruszać, czyli dyrektywy wydawane przez wydział cenzury Ministry 
of Information, zalecające przemilczanie politycznie „drażliwych” problemów. 
Cenzura ta była dobrowolna i gazeta pragnąca poruszyć temat mogący 
zaszkodzić bezpieczństwu publicznemu „mogła” zasięgnąć opinii działu cenzury 
[...] Ścisłej cenzurze politycznej podlegały tylko czasopisma i broszury wysyłane 
za granicę (H. Świderska, Z dziejów polskiej prasy opozycyjnej). Wychodziły 
okólniki i memoriały (np. Konni Zilliacusa) regulujące śledztwa wobec polskiej 
prasy na ziemi brytyjskiej dokonywane przez TASS, od 1943 – także zarządzenie 
The Control of Paper Order. Za niedostosowanie się do dyrektyw gazetom 
polskim (podobnie innych mniejszości etnicznych) groziły restrykcje. 
 Z brytyjskiego punktu widzenia do pryncypialnie niebezpiecznych, 
więc zakazywanych w mediach, tematów należało upominanie się o granice 
Rzeczypospolitej, sprawa pomordowanych w Katyniu polskich oficerów 
oraz perswadowanie polskiemu wojsku powrotu do „wyzwolonej” Polski. 
Po podpisaniu w 1941 układu Sikorski – Majski cenzura brytyjska zniosła zakaz 
poruszania kwestii sporu terytorialnego, jednak rząd brytyjski w coraz 
poważniejszy sposób ingerował w treść polskich programów radiowych i prasy, 
odstępując tym samym od obowiązujących umów (W. Babiński, R. Habielski). 
 Do końca i jeszcze po zakończeniu działań wojennych w goszczącym 
Polaków kraju o tradycjach demokratycznych funkcjonowała zatem brytyjska 
prokrustowa cenzura zewnętrzna – zapobiegawcza i restrykcyjna, uprawiana 
przez Anglików zwłaszcza wobec wojskowych formacji niepodległościowych, 
prowadzących walkę ideową z komunizowaniem Polski. Presji władz brytyjskich 
podlegały więc opozycyjne wobec oficjalnego kursu polityki rządu brytyjskiego 
wydawnictwa, aparat polskiej łączności i emigracyjna prasa. 
 – 4 sierpnia 1940 roku ukazał się w Londynie pierwszy numer 
dwutygodnika Stronnictwa Narodowego: „Jestem Polakiem”, pisma 
opozycyjnego wobec rządu Władysława Sikorskiego i polemizującego 
z odmiennymi politycznymi przekonaniami emigracji. Z drukowanymi w tym 
piśmie artykułami polemizowały też środowiska angielskie i żydowskie. 
Na skutek interpelacji w Izbie Gmin i interwencji władz brytyjskich po blisko 



 4

roku wydawania zamknięto [14 maja 1941] dwutygodnik stosownym 
oświadczeniem [władz polskich z 22 listopada 1940], że ze względu na jedność 
narodową powinno na emigracji wychodzić tylko jedno pismo  – „Dziennik 
Polski”. A młody wówczas pisarz, Jerzy Pietrkiewicz, publikujący w „Jestem 
Polakiem” utwory literackie, zadenuncjowany został w British Council, 
w wyniku czego cofnięto mu przyznane wcześniej studenckie stypendium 
(B. Czarnecka). 
 – Jako trwały ślad prewencyjnej cenzury brytyjskiej w nielubianym 
przez Anglików „Orle Białym” („Orzeł Biały” ma złą sławę i za nic go tu 
nie chcemy –P. F. Hancock) pozostały niezadrukowane „białe stronice” 
z tytułami usuniętych tekstów. W miejscu zlikwidowanych artykułów redakcja 
zamieszczała znamienne noty: „Oddział Propagandy i Kultury” 
lub „Skonfiskowane” (w PRL podobny pomysł walki z cenzurą: nawiasy 
z kropkami i odsyłanie do paragrafów w miejscach „wystrzyżonych” 
przez cenzurę, wynegocjowano dopiero w roku 1981). Operacje w „Orle Białym” 
dokonane zostały np. na takich artykułach, jak: Tygodniowy przegląd wydarzeń, 
Tropami cierpienia i miłości (1943, nry 33 i 34), Dowództwo Armii Polskiej 
na Wschodzie (1944, nr 6). 
 – Przełomowy czas wojenny i cenzurę brytyjską pamięta m.in. Krzysztof 
Muszkowski (w latach 1946 – 1952 sekretarz „Wiadomości”): 12 lutego 1944 
roku rząd brytyjski wstrzymał przydział papieru „Wiadomościom Polskim” – 
najbardziej poczytnemu literackiemu i politycznemu tygodnikowi polskiemu 
na obczyźnie. Powodem tej decyzji był brytyjski appeasement w stosunku 
do Sowietów, stojący w ostrym konflikcie z antysowiecką polityką pisma i rządu 
polskiego [...] Pod pretekstem przydziału papieru cenzura dyplomatycznie 
regulowała działalność polityczną swoich aliantów. Nie było odwołania od tej 
decyzji. Przydział papieru na wydawnictwa był racjonowany. Pomimo 
że mieliśmy paru dobrych przyjaciół w brytyjskich kołach politycznych, 
którzy rozumieli nasze stosunki, a raczej ich brak z Sowietami, o interwencji 
oficjalnej nie mogło być mowy. I tak dopiero po zakończeniu działań wojennych 
w Europie, 12 maja 1945 roku, sytuacja się zmieniła. Upłynęło jeszcze wiele lat 
nim opinia publiczna w Anglii dostrzegła istotne motywy sowieckiej polityki 
międzynarodowej. W kwietniu 1946 roku, czyli po przeszło dwóch latach 
milczenia, nowe wcielenie „Wiadomości Polskich”, tym razem z tytułem 
„Wiadomości”, ujrzało światło dzienne. 
 – Cofnięcie uznania rządowi RP w Londynie 5 lipca 1945 pociągnęło 
za sobą zdziesiątkowanie polskiej prasy w Anglii. Od owego lipca do marca 1946 
zablokowaniem przez władze brytyjskie przydziału papieru zawieszona została 
działalność „Myśli Polskiej”, emigracyjnego organu Stronnictwa Narodowego 
w tak podstawowych kwestiach jak niepodległość zgodnego z „Wiadomościami”. 



 5

 Likwidację prasy 2 Korpusu, Formowanie się polskiej prasy emigracyjnej 
pod nadzorem cenzury brytyjskiej w latach 1941 – 1947 krytycznie odtajniła 
Hanna Świderska (w ciągu około 30. lat kurator polskiej sekcji w British 
Library): bystrym zmysłem obserwacji w kontekście historycznych 
uwarunkowań, na podstawie archiwalnych materiałów (m.in. Public Record 
Office, Foreign Office, Instytutu i Muzeum im. gen. Sikorskiego), wątek cenzury 
brytyjskiej wobec polsko-emigracyjnej prasy kończąc przeglądem czasopism 
objętych kontrolą Polish Press Reports. 
 Kolejna próba ograniczenia bądź zamykania polskich gazet rządowych, 
nie darzących sympatią reżimowej Warszawy, kończy się dyplomatycznym 
wyjaśnieniem, że brytyjski Departament Prasowy nie znajduje żadnej gazety 
wydawanej obecnie [wówczas] przez rząd Raczkiewicza. – W rzeczywistości 
znaczy to, że cenzura Departamentu folguje polskiej prasie dlatego, że urząd ten 
używa polskich dzienników do ogłaszania własnych informacji i materiałów. 
Departament uważa ponadto, iż konfiskata tych gazet wywołałaby kłopotliwą 
wrzawę polityczną, co teraz jest jak najbardziej niepożądane wobec naszego 
stanowiska w Komisji Praw Człowieka w sprawie swobody informacji 
(H. Świderska, Z dziejów polskiej prasy [...]). 
 
 
 Cat w obcęgach cenzury 
 
 Osobliwym i godnym podziwu sposobem obejścia brytyjskich ograniczeń 
cenzuralnych w latach wojny jest działalność publikacyjna Stanisława Cata-
Mackiewicza. Ten przedwojenny redaktor znakomitego wileńskiego „Słowa”, 
przyzwyczajony do codziennych komentarzy i publicystycznych potyczek, 
pozbawiony możliwości stworzenia w Anglii własnego periodyku (w roku 1941 
Ministerstwo Informacji i Dokumentacji odmówiło mu przydziału papieru, 
co było równoznaczne z odmową licencji), rozpoczął wydawanie (własnym 
nakładem) całego cyklu osobnych broszur politycznych, w których komentował 
bieżące wydarzenia, przede wszystkim „sprawę polską” w perspektywie zmian 
w Europie. W okresie 1941 – 1946 ogłosił ponad 40 takich broszur! Wolno je 
było wydawać w nieregularnych odstępach czasu (w wojsku istniał jednak zakaz 
posiadania broszur wydawanych „pokątnie”). Nie cieszył się też u Anglików 
dobrą sławą, był zatem ulubieńcem i częstym bywalcem urzędu cenzury 
angielskiej.  
 Już po wojnie, w latach 1946 – 1950, redagował w Londynie tygodnik 
polityczno-kulturalny „Lwów i Wilno” poświęcony obronie przynależności tych 
tytułowych miast do Polski, sprawie Katynia, kwestii niemieckiej, problemowi 
możliwości wybuchu konfliktu militarnego pomiędzy Stanami Zjednoczonymi 
a Związkiem Sowieckim i miejsca Polski w tym konflikcie. Ale gdy to pismo 



 6

upadło, znów powrócił do osobnych broszur, ujawniających m.in. sekretne 
sprawy polityki. Od 1951 do 1954 opublikował ich jeszcze pięć. I nie był to 
koniec przygód na tym polu pisarza, który w młodości w felietonach zebranych 
pt. Myśl w obcęgach opisywał sowiecką rzeczywistość, a w późnym okresie 
życia sam znalazł się w podobnych obcęgach.  

Gdy bowiem Cat (w latach 1954 – 1955 premier rządu RP na emigracji 
w Londynie) zdecydował się w roku 1956 na powrót do Kraju (zob. K. Tarka: 
Mackiewicz i inni. Wywiad PRL wobec emigrantów), pozostając politycznym 
przeciwnikiem komunizmu, bardzo rychło poznał na własnej skórze działalność 
Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk. Ta nieporównywalna, 
najbardziej bezwzględna i skuteczna w historii Polski, znakomicie 
zorganizowana cenzura prewencyjna sprawiła, że pisarz rychło rozpoczął 
systematyczne pisanie krytycznych korespondencji z Polski dla „Kultury” 
Jerzego Giedroycia. Przesyłał je od roku 1958 sobie wiadomymi 
zakonspirowanymi kanałami, a publikował pod nazwiskiem i znanym 
pseudonimem Cat, a potem pod pseudonimem Gaston de Cérizay. Konspiracja 
jednak nie została dostatecznie dobrze zorganizowana. Cat-Mackiewicz stanął 
przed sądem, ale proces zawieszono. 
 
 
 Cenzura angielska a Katyń 
 
 W zbrodniczej masakrze Sowieci zlikwidowali w 1940 roku 
około 22 000 polskich żołnierzy korpusu oficerskiego i funkcjonariuszy służb 
specjalnych. W kraju (mimo że temat był tam zakazany) i na emigracji 
wiedziano, kto wymordował polskich jeńców wojennych. Po odkryciu w roku 
1943 katyńskich grobów fakty były znane i ukrywane przez władze brytyjskie 
(Katyn. British Reactions to the Katyn Massacre. 1943 – 2003), by sprawa 
sowieckiego ludobójstwa nie została wykorzystana przez Niemców 
i nie przyczyniła się do rozbicia aliantów. Czujność cenzury angielskiej 
wzmaga się i trwa w ciągu długich lat. 
 – Kwestię polityki reżimowego zakłamania w Polsce i problem polskich 
oficerów zaginionych w sowieckiej niewoli poruszał Stanisław Cat-Mackiewicz 
w broszurze Sprawa Arleta – tytuł odwracający uwagę od głównego tematu, 
rzecz całkowicie skonfiskowana przez rząd angielski. Jej zawartość omawia 
Mackiewicz w artykule Cenzura angielska a Katyń, uświadamiając, jak to 
Anglicy, posiadający najpierw poczucie odpowiedzialności za Polaków, 
pod koniec 1943 zaczęli ich sobie lekceważyć, jako że ważniejszy dla nich był 
już sojusz z Moskwą. 
 – Wspomina Józef Czapski, iż po odkryciu Katynia „pewien wybitny 
polityk angielski” w następujących słowach upominał „jednego z naszych 



 7

przedstawicieli”: „Milczcie, nie wskrzesicie ich, gdy będziecie o nich mówić”. 
„Wybitnym politykiem” był Winston Churchil, a „naszym przedstawicielem” 
premier Sikorski. Brytyjska cenzura wojenna bezceremonialnie skracała 
artykuły o Katyniu przeznaczone dla ukazującej się w Londynie prasy 
polskojęzycznej (J. Jarosławski). 
 Nie respektujący żadnych zasad ani praw Sowieci starają się ukryć 
przed światem popełnioną przez nich zbrodnię. Nie dopuszczają 
do wystawienia makabry katyńskiej w prawdziwym świetle. Władze brytyjskie 
(Political Warefare Executive, Foreign Office Research Department) 
za pośrednictwem polskiego Ministerstwa Informacji, przy pomocy cenzorskiej 
polityki czuwają nad „poprawnością” polskiego serwisu prasowego. Wywierają 
silne naciski na radio i na redakcje. W trosce o własne układy z ZSRR – wobec 
nabrzmiewającej sprawy Katynia i wschodnich granic Polski, sąsiadująca 
z nauką w gmachu Uniwersytetu Londyńskiego cenzura wstrzymuje radiowe 
depesze polskiego rządu emigracyjnego słane na obszary PKWN-owskiej 
Polski, penetruje i konfiskuje przeznaczone do druku teksty. Zarządzeniom 
Anglików w zakresie redukowania polskich szpalt ulega Sikorski: 10 maja 1943 
nakazuje wprowadzenie ostrej cenzury polskiej prasy w Londynie, by zapobiec 
drażnieniu ZSRR. Ich wpływom 27 stycznia 1944 poddaje się „Dziennik Polski 
i Dziennik Żołnierza”, drukując bez komentarza hańbiący pismo oficjalny 
moskiewski Raport komisji sowieckiej o Polakach zamordowanych w Katyniu – 
zamordowanych rzekomo w roku 1941 przez Niemców. 
 Były to czasy angielskiego zauroczenia Wielkim Aliantem, gdy orkiestra 
Brygady Gwardii wygrywała fanfary na cześć Marszałka Stalina, wybitny aktor 
John Gielgud występował w londyńskim Albert Hallu jako głos Moskiewskiego 
Radia, a nagroda przyznawana w Cambridge za wiersz o tematyce religijnej 
przypadła utworowi na cześć Świętej Rosji (H. Świderska, Z dziejów polskiej 
prasy [...]).  

– Jeszcze po zniesieniu wojennych ograniczeń oszczędnościowych 
Anglicy wstrzymywaniem przydziału papieru zamykają polskie „niesforne” 
czasopisma walczące z cynicznym łgarstwem, a Sowieci dla zmylenia 
skupionej na Katyniu uwagi świata wystawiają Pomniki zakłamane 
(A. Siomkajło, Katyń w pomnikach świata; zob. też: Z. Jagodziński, Łże-pomnik 
katyński). Natomiast angielskie wydanie książki The Katyn Wood Murders 
(1951) Józefa Mackiewicza, tłumaczone na wiele języków, niesie w świat 
odkneblowaną prawdę. 

– Od lat 60. trwają w Londynie zmagania polskiej emigracji 
niepodległościowej z władzami angielskimi zwane bitwą o Pomnik Katyński. 
W drodze do erygowania monument jest przedmiotem procesu sądowego, 
rządowego konfliktu oraz interpelacji w brytyjskim parlamencie. W kwestii 
wystawienia pomnika katyńskiego w Londynie sowiecka ambasada w Wielkiej 



 8

Brytanii protestuje około 80. razy. Wyłącznie w sprawie wstrzymania 
uroczystego odsłonięcia monumentu taż ambasada interweniuje w Foreign 
Office 12 razy (G. Barker). Udziału w katyńskich obchodach konsekwentnie 
odmawia socjalistyczny rząd Labour Party. Protesty sowieckie lekceważy 
dopiero „żelazna dama”, Margaret Thatcher. Uzupełniająca napis na pomniku 
tablica, wskazująca sprawców zbrodni, mogła zaistnieć jednak dopiero w 1990 
roku (A. Siomkajło: „Palec oskarżający”, w: Katyń w pomnikach świata). 
 A co w zbieżnym czasie zalecała w sprawie katyńskiej cenzura 
komunistyczna? Okazję do wejrzenia daje Czarna księga cenzury PRL (t. I) – 
poufne materiały instruktażowe GUKPPiW wywiezione z kraju 
przez krakowskiego cenzora-uciekiniera, Tomasza Strzyżewskiego, 
i opublikowane w 1977 przez wydawnictwo „Aneks” w Londynie. – Notka 
informacyjna Nr 2 z 14 stycznia 1975: Prezentacja zbrodni katyńskiej, 
na podstawie informacji z Bolszoj Sowietskoj Encikłopedii oraz Komunikatu 
Komisji Specjalnej Burdenki (powołanej przez bolszewickie władze w 1943 
dla sprokurowania dowodów niemieckiej odpowiedzialności za Katyń) dyktuje 
skandaliczne wyciszanie i fałszowanie tematu śmierci polskich oficerów 
w Katyniu. Z konkluzji dowiadujemy się, iż: praktyka cenzorska polegała 
na eliminowaniu wszelkich informacji o Katyniu jako miejscu śmierci polskich 
oficerów w czasie II wojny światowej. Obecnie wydany zapis ustala zakres 
informacji i rodzaje materiałów, w których te informacje mogą być zwalniane. 
I ostatnie zalecenie: nie byłoby wskazane szersze podejmowanie sprawy 
katyńskiej tak w opracowaniach historycznych, jak i w szczególności  
– w publicystyce. Toteż każdy materiał wykraczający poza zakres spraw 
uregulowanych zapisem należy – przed podjęciem decyzji cenzorskiej  
– sygnalizować kierownictwu GUKPPiW. 
 – O tym jak cenzura dogorywającej PRL okaleczała katyńskie fakty  
– pisze Zdzisław Jagodziński w artykule Katyń ocenzurowany na przykładzie 
amputowanych wydań krajowych reprintu Listy Katyńskiej Adama 
Moszyńskiego (Agencja „Omnipress” 1989), a zwłaszcza szkicu Jerzego Łojka, 
Dzieje sprawy Katynia (9 wydań od roku 1980 do 1989). Ostatnie wydanie 
(w oficynie „Versus”) szesnaścioma ingerencjami cenzury na 70. kilku 
stronicach różni się od krajowych wydań bezdebitowych i zagranicznych. 
Stanowi to wystarczającą ilustrację bezceremonialnego wykreślania z tematu 
treści niesympatycznych cenzorom [...] obszerniejszą operację wycinania słów 
i zdań zastosowano w rozdziale V „Polityka i zbrodnia”, omawiającym reakcje 
po stronie alianckiej na komunikat niemiecki o znalezieniu grobów w Lesie 
Katyńskim.  
 – W polityce Zachodu odwilżowe zmiany w stosunku do „katyńskiej  
cenzury” zarysowują się po roku 1970. Mimo to w Szkocji polityczna 
zapobiegliwość jeszcze w 1976 roku nie przeocza nawet plakiety z napisem: 



 9

KATYŃ 1940, położonej w Perth pod pomnikiem polskiego oficera 
na cmentarzu Wellshhill. Usunięciem memoracji zajęła się Rada Okręgu Perth 
i Kinross. Nadgorliwy radny miał się tłumaczyć, iż tablicę schował w interesie 
dobrych stosunków z reżymowym konsulem polskim (Absurdalna cmentarna 
prowokacja). Tablica z napisem (tym razem umocowana w sposób stały) 
wróciła na swoje miejsce po interwencji szkockiej prasy. 
 – Od roku 1985 symboliczna naklejka z tekstem: 

MOŁOTOW-RIBBENTROP PACT 23-8-1939 
M E M E N T O 

K A T Y N  1 9 4 0 
MASSACRE BY THE SOVIETS 

obiegając cały świat na słanych z Londynu listach i przesyłkach książkowych 
Polskiej Fundacji Kulturalnej, bierze udział w przezwyciężaniu zmowy 
milczenia wobec katyńskiej sprawy. Przez niedopatrzenie na wysyłce książek 
na Uniwersytet Poznański umieściliśmy tę naklejkę. Paczka wróciła do nas. 
Naklejka była starannie zamazana – a na paczce napis: „adresat nieznany”. 
Wiedzieliśmy też, że komuniści w obsłudze poczty francuskiej protestowali 
przeciw „zniesławianiu” Sowietów i utrudniali dostawę paczek z naklejką 
o Katyniu. Ale sprawa zaczynała niepokoić wszystkich – wspomina Weronika 
Kustanowicz. 
 Do oficjalnego przerwania milczenia władz brytyjskich o prawdzie 
katyńskiej dochodzi dopiero w 60. rocznicę ujawnienia zbrodni sowieckiej, 
kiedy to minister do spraw europejskich, Denis MacShane, składa na ręce 
byłego prezydenta RP na wychodźstwie, Ryszarda Kaczorowskigo, 
dokumentarną publikację – Katyn: British Reactions to the Katyn Massacre. 
1943-2003, wydaną przez Foreign and Commonwealth Office w roku 2003. 
 
 
 „Dziennik Polski” jako „urzędówka” 
 
 Główne w Wielkiej Brytanii źródło informacji o polskiej emigracji  
– „Dziennik Polski” (który podlegał wówczas ministrom informacji 
i dokumentacji w rządzie RP na wychodźstwie, a zatem Stanisławowi 
Strońskiemu, po nim Stanisławowi Kotowi) w przeciwieństwie do wydawanego 
w Glasgow niezależnego „Dziennika Żołnierza” (w którym krytyczniej 
niż w „Dzienniku Polskim” formułowano informacje polityczne), 
był od początku „urzędówką” i „kadzidlanym wydawnictwem”. 
Nie bez przyczyny nazywali pismo w ten sposób Jan Kowalik, Ksawery 
Pruszyński i Karol Zbyszewski. Adoracyjne zwyczaje cenzorsko spolegliwego 
„Dziennika Polskiego” częstował satyrą Marian Hemar:  



 10

 
 Jest to organ przymilny,   Nazwiska inne – to bywa –  
 Potulny organ lojalny,   Druk inny i format papieru, 
 Siłą rzeczy – przychylny.   Lecz stała niezmienna krzywa 
 Z istoty swej – pochwalny.  Ludzkiego charakteru. 
 
 Po to jest – by osądem   „Dziennik”, organ rządowy, 
 Brawomyślnego poglądu   Siłą rzeczy zamieści 
 Przeceniać wszystko, co z rządem, Wszystkie kolejne mowy, 
 Przy rządzie lub koło rządu.  Wszystkie tej samej treści. 
 
 I na tej swej pozycji   A pomiń czy skróć przemówienie, 
 Oficjalnie dostojnej   Wypuść dwa wiersze z tej sieczki –  
 Jest dalszym ciągiem tradycji  Obraza! Afront! Wzburzenie! 
 „Gazety Polskiej Zbrojnej”.  Nie, gra nie warta świeczki. 
 
 Wszystkie urzędy (a ileż ich było!), wszystkie biura wojskowe (było ich 
jeszcze więcej!) zajmowały się cenzurą „Dziennika” [...] Nic dziwnego, 
że dla Rządu i Naczelnego Wodza, którym posłuszny „Dziennik Polski” 
dostarczał tak przez nich poszukiwanej adoracji, niezależny „Dziennik 
Żołnierza” był nie do zaakceptowania; musiał być zlikwidowany” 
(J. Łukasiewicz). W 1944 roku dochodzi do fuzji obu pism. W rzeczywistości 
było to wchłonięcie przez „Dziennik Polski” niewygodnego „Dziennika 
Żołnierza”. 
 Od lipca 1945 połączone pod tytułem „Dziennik Polski i Dziennik 
Żołnierza” pismo wydawane jest jako niezależny od Rządu RP organ emigracji 
niepodległościowej. W tym też czasie wychodzą nowe przepisy racjonowania 
papieru i zniesienie cenzury prasy w Anglii deklarowane jest oficjalnie. Polska 
prasa niepodległościowa jest jednak nadal źle widziana, tym razem m.in. 
ze względu na jej rolę w zniechęcaniu, ściągających z różnych frontów 
do Wielkiej Brytanii, polskich wojskowych do powrotu do pojałtańskiej PRL. 
 Wzajemny spór polityczny, własne przeprawy z „Dziennikiem Polskim”, 
prowadzącym w latach 1956-1958 kampanię przeciwko osobie i działalności 
dyrektora Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa, w Polsce z oddali 
relacjonuje Jan Nowak (Zdzisław Jeziorański). A Wacław Zbyszewski 
redaktorów emigracyjnych czasopism nazywa po prostu – cenzorami. 
 Wewnętrznej cenzurze „Dziennika”, uzurpowaniu sobie przez to pismo 
roli jedynie słusznego wyraziciela opinii emigracji przeciwstawia się redaktor 
naczelny (1959 – 1962), Aleksander Bregman („Dziennik”wczoraj, dziś i jutro) 
– wcześniej współredaktor „Dziennika Żołnierza”: Emigracji nie trzeba 
przecież wyroczni, których wypowiedzi mają być nieomylne i nie podlegają 



 11

dyskusji. Co więcej ujawnia on istnienie  (nazwisk nie publikując) „czarnych 
list”: osób świeckich i duchownych; pisarzy, polityków, aktorów; organizacji, 
instytucji – o których współpracownicy "Dziennika" mieli zakaz wspominania  
– dochodziło do tego, że takie czy inne nazwisko nie mogło nigdy się pojawić, 
nawet w nekrologu. Opowiada się za udostępnieniem pisma przedstawicielom 
odmiennych poglądów, za stworzeniem szerokiego forum dla dyskusji 
na tematy interesujące całe wychodźstwo.  
 
 
 „Zapis” na Świderskiego 
 
 W roku 1962 do głosu dochodzi tygodnik „Kronika. Pismo 
dla wszystkich”, zakładające charakter opozycyjny wobec ograniczeń 
stosowanych w „Dzienniku Polskim”. „Kronikę” uruchamia czołowy wydawca 
i księgarz polskiego Londynu, Bolesław Świderski. Do pewnego czasu znany 
jako człowiek niepodważalnych zasług. W nakładowej księgarni Świderskiego 
– Polish Book House (1949 – 1970), prowadzącej od 1955 działalność 
wydawniczą (w firmie: B. Świderski) – wychodziły publikacje poważnej 
doniosłości: Władysława Konopczyńskiego Dzieje Polski nowożytnej, 
Władysława Pobóg-Malinowskiego Najnowsza historia polityczna Polski 1864 
- 1945, Lecha Paszkowskiego Polacy w Australii i Oceanii 1795 – 1921; 
zbiorowa Literatura polska na obczyźnie 1940 – 1960 (pod red. Tymona 
Terleckiego, t. 1 – 2)... 
 W artykule programowym: Główny sens powstania „Kroniki”, deklaruje 
niezależność czasopisma od cenzury i manifestuje własne cele: stworzenie 
„wolnej trybuny”, budowanie nowej rzeczywistości na emigracji, przełamującej 
monopol na poglądy przywódców „małej Polski” nad Tamizą, zarazem  
– zbliżenie do kraju przez obiektywne prezentowanie dziejących się w nim 
wydarzeń. Programem tym budzi podejrzenia i niechęć „niezłomnych”, 
kultywujących w emigracyjnej prasie radykalnie niepodległościową politykę. 
 Nie tylko wydaje kontrowersyjne pismo deprecjonujące emigracyjne 
elity. We własnym kiosku sprzedaje krajowe książki i gazety, uprawia kontakty 
handlowe i kulturalne z Polską, współpracuje z krajowymi przedsiębiorstwami: 
„Ars Polona” i „Ruch”. Nie kryje się z pozytywnym stosunkiem do PRL, 
otwarcie dąży do zacieśnienia stosunków między emigracją i Polską. 
Nie angażuje się w działalność polityczną wychodźstwa i nigdy nie pisze nic, 
co atakowałoby warszawski reżim. 
 Nasilają się oskarżenia o skaptowanie Świderskiego przez bezpiekę PRL, 
skazujące go na gorszą od oficjalnej społeczną cenzurę personalną. Zapisem 
na nazwisko zmuszony zostaje nawet do usunięcia stronicy z nazwą własnej 
oficyny w oprawionej już książce Bez ostatniego rozdziału. Wspomnienia z lat 



 12

1939-1946 Władysława Andersa. Cień podczerwieniony komunizmem 
(Cz. Bednarczyk) pada również na Bednarczyków drukujących książkę 
i „Kronikę” w Oficynie Poetów i Malarzy. 
 Czy pozostawał na usługach wywiadu PRL? Mimo że pytanie wyzwala 
jeszcze dzisiaj sprzeczne odpowiedzi w kombatanckim polskim Londynie, 
świeżo udostępniona w opracowaniach dokumentacja nieustępliwie świadczy 
o podporządkowaniu się Świderskiego (pseudonim agenturalny „Nord”) 
komunistycznej inwigilacji. W „Trybunie Ludu” 1969, nr 121, s. 5, ukazał się 
nekrolog B. Świderskiego podpisany przez Polską Agencję „Interpress”. Organ 
KC PZPR poinformował również o pośmiertnym odznaczeniu redaktora 
„Kroniki”[Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski] i pochowaniu 
zwłok na Cmentarzu Komunalnym na Powązkach (K. Tarka). 
 Kunszt podstawianego emigracji szpiega polegał więc na tym, 
żeby uchodzić za prawego emigranta. Za i przeciw „Kroniki”, postawę 
naczelnego redaktora analizuje Marta Kojs. Według świadectwa Ryszarda 
Terleckiego, a zwłaszcza w świetle rozprawy Krzysztofa Tarki – Jest tylko 
jedna Polska. Bolesław Świderski w służbie Polski Ludowej, m.in. na podstawie 
tajnych dotąd dokumentów Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, 
podejrzenia i „zapis” nie były urojone. Zresztą zjawisko miało szerszy zasięg  
– podobnie jak „Kronika”, która przetrwała do 1969, także szwedzki „Nasz 
Znak” i parysko-londyńsko-nowojorskie „Horyzonty” Witolda Olszewskiego, 
były to pisma, które nie bez racji uchodziły za „kupione przez Warszawę”. 
 
 
 Nożyce reżimowo-totalitarne 
 
 Nasilająca się za czasów komunistycznych krajowa cenzura totalitarna 
bezwzględnym prawom „żelaznej kurtyny” poddawała zwłaszcza polskie 
wydawnictwa emigracyjne: Polski walczącej (1939-45) i w ściślejszym 
znaczeniu „emigracyjne” (powstające po cofnięciu w 1945 uznania Rządowi RP 
na wychodźstwie). Cenzura będąca narzędziem polityki państwa totalitarnego, 
czyniła wszystko, aby nie dopuścić literatury emigracyjnej do świadomości 
społecznej; nie wydawano dzieł pisarzy emigracyjnych, czasopisma 
emigracyjne pozbawiono debitu komunikacyjnego, a teksty poświęcone autorom 
emigracyjnym, z wyjątkiem publicystycznych inwektyw, nie były drukowane 
(J. Czachowska, Literatura emigracyjna w krajowych bibliografiach). 
 Specjalne służby PRL zajmowały się niezwykle intensywnie polską 
emigracją niepodległościową, wkradając się w kontakty, prowadząc wobec 
Polonii kaptującą akcję – wzmożoną zwłaszcza po październiku 1956 
w polskich środowiskach emigracyjnych pośród establishmentu, stronnictw 
politycznych, organizacji społeczno-kulturalnych i przedstawicieli prasy. 



 13

W gmachu przy ul. Mysiej w Warszawie, gdzie mieścił się GUKPPiW [istniało 
też 16. krajowych delegatur tego urzędu], cyklicznie wydawano księgi 
instruktażowe zawierające zarówno przykłady rażących uchybień, jak i zbytniej 
gorliwości cenzorów: jednocześnie przedstawiano aktualizowane stale spisy 
nazwisk autorów oraz tytuły (np. prasy emigracyjnej), o których nie wolno było 
wspominać w publikacjach krajowych ani dokonywać ich przedruków 
(J. Żaryn). 
 Pod pretekstem niesienia kultury polskiej w zagraniczne środowiska 
polonijne – zwłaszcza emigracji niepodległościowej, cele polityczno-
propagandowe przyświecały powstałemu w kraju w roku 1955 (istniejącemu 
do 1989) Towarzystwu Łączności z Polonią – „Polonia” 
(zob. J. Lencznarowicz). Do dnia dzisiejszego termin „Polonia” przez Polaków 
w Wielkiej Brytanii , przeciwnie niż w Stanach Zjednoczonych, przyjmowany 
jest negatywnie ze względu na agenturalne skażenie pojęcia w czasach 
komunistycznych.  
 Dywersyjna robota reżimowych agentów polegała 
m.in. na rozprowadzaniu prowokacyjnych ulotek ogłaszających np. powołanie 
do życia organzacji, przypominajacej Zjednoczenie Polskie w Wielkiej 
Brytanii, organizacji, która ma reprezentować brytyjską Polonię („Przegląd 
Społeczny. Komunikat Zjednoczenia [...]”). Organizowanymi przez nieznane 
dotąd Komitety wycieczkami kuszono do wyjazdów do Polski. Anonimowymi 
ogłoszeniami zapraszano na zabawy (P. Chojnacki, Gmina Polska Zachodniego 
Londynu). Na usługach podważania zaufania do organizacji emigracyjnych, 
atakowania „Dziennika Polskiego i Dziennika Żołnierza” – pozostawała 
nie tylko propagandowa „Kronika” Świderskiego, pozostawały dyplomatyczne 
placówki władz „warszawskich”: Polskie Towarzystwo Kulturalno-Społeczne 
i wydawany w latach 50. w Londynie przez Ambasadę PRL „Tygodnik Polski”.  
 Krajowy kunszt szpiegowski wobec emigracji doskonalono w połowie lat 
70., gdy dla inwigilowania polskiej emigracji niepodległościowej stworzony 
został „System Polonia”. W ramach tego systemu Oddelegowani pracownicy 
PRL-owskich placówek dyplomatycznych pod kierownictwem rezydentów 
wywiadu zbierali informacje o emigracji (J. Kowalski, B. Żurek). 
 Cenzorską rolę pełniły krajowe urzędy celne. Indeksowe „Spisy” 
obejmowały książki i niemal wszystkie polskie czasopisma emigracyjne, 
oczywiście z wyłączeniem publikacji wydawanych przez PRL-owskie placówki 
dyplomatyczne, a obliczonych na dezinformowanie Polonii Wolnego Świata 
(T. Mianowicz). Przerzucane więc nielegalnymi drogami wydawnictwa 
emigracyjne, rozpowszechniane były w kraju w podziemnych przedrukach 
i w ręcznych odpisach.  
 Po przełomie politycznym w Polsce agenturalna strategia PRL wobec 
emigracji sukcesywnie poddawana jest deszyfracji. Jej uwarunkowaniami 



 14

i funkcjonowaniem zajmują się dzisiaj liczne prace, spożytkowujące archiwalną 
i wspomnieniową dokumentację. Zwięzły wyraz temu, Jak walczono 
z emigracją dał w swym artykule Tadeusz Kondracki. Analitycznie traktują 
o problemie wymienione już książki Ryszarda Terleckiego i Krzysztofa Tarki. 
 
 
 W rewersie „uchwały” ZPPnO 
 
 Równolegle do krajowej – porażającej wolne piśmiennictwo emigracyjne 
z odległości, znamion wewnętrznej cenzury restrykcyjno-represyjnej wobec 
pisarzy emigracyjnych w różnym czasie nabierała, zrozumiała w świetle 
niepodległościowych fundamentów emigracji żołnierskiej, Uchwała Związku 
Pisarzy Polskich na Obczyźnie (z roku 1947) o niepublikowaniu 
w peerelowskiej Polsce przez autorów pozostających na wychodźstwie. 
(Rozwój jej recepcji rekonstruuje Rafał Habielski w monografii Niezłomni, 
nieprzejednani.)  
 W roku 1948 wyłoniona ze Związku placówka wydawnicza o nieco 
mylącej nazwie „Stowarzyszenie Pisarzy Polskich” ogłosiła broszurę 
pt. „Literatura a polityka. Wolne opinie”, w której domagano się wolności 
słowa, protestując przeciw „literaturze postulowanej”, naciskom na pisarzy 
i łączeniu ich działalności z „bezpośrednimi interesami politycznymi” 
narzucanego przez Sowiety ustroju (M. Danilewicz Zielińska). 
 W swojej kontynuacji odnowiona w roku 1956 Uchwała przeradza się 
niejednokrotnie w cenzuralny potrzask nie tylko wobec pisarzy, poetów 
czy dziennikarzy osiedlonych poza granicami kraju. Sztucznie dzieli literaturę 
polską na krajową i emigracyjną, stwarza podstawy do kulturalnego getta 
na emigracji, zrywa jedną z ostatnich więzi duchowych i kulturalnych z Krajem, 
zauważał na gorąco w 1947 Gustaw Herling-Grudziński. 
 W oczach emigracyjnych „ustawodawców” dyskredytowane są wówczas  
osoby osiadłe po wojnie na Zachodzie i podróżujące do Polski (postanowienia 
Uchwały zbiegały się w czasie z ukazaniem się w 1946 czterech wydań 
broszury politycznej Romana Dąbrowskiego – Dlaczego nie wracamy). 
Atmosferę takiego stanu rzeczy próbują zdystansować reportaże z dwu podróży: 
Wracam z Polski 1948 [...] Aleksandra Janty-Połczyńskiego; 
oraz wymilczanego do końca życia (zmarł w 2008), a konsekwentnie 
uważającego się za emigranta autora zbioru Spotkanie z Polską, w latach  
1952–1968 redaktora „Gazety Niedzielnej”, Tadeusza Borowicza. Dopiero 
po latach odwiedzin – w 1974, dla tych, którzy z chwilą zakończenia wojny 
decydowali się łamać poczucie wierności postawie ideowej, przyjętej 
przez emigrację niepodległościową, przeznaczono pouczające instrukcje, 



 15

nakładem Rady Organizacji Kombatanckich wydając poradnik Kiedy jedziesz 
do Polski... 
 Niepoddający się zakazom, nawiązujący kontakty z Polską Ludową, 
także nowi przybysze z PRL do Wielkiej Brytanii, niezłomnie w okresie „małej 
stabilizacji” i w ciągu długich jeszcze lat pomawiani są przez emigrację 
niepodległościową o kooperację z komunizmem i jawnie bądź cichą umową 
społeczną represjonowani przez wykluczanie ich jako „skompromitowanych” 
z polskiego środowiska emigracyjnego. Przykładów takiego postępowania 
można przytoczyć wiele: 
 – Refleksje o cenzorskiej psychozie społecznej swoich czasów snuje 
emigrant Tadeusz Stachowski: Kontakty z krajem praktycznie wtedy nie istniały. 
Polska była dla nas krajem-tabu. Kto czytał krajowe pisma choćby, nie mówiąc 
o zachodzących do PRL-owskiej ambasady na różne reżimowe imprezy  
– głównie na darmową wyżerkę i popijawę – mógł równie dobrze mieć 
do czynienia z diabłem – stawał się emigracyjnym trędowatym. Nawet 
uczęszczanie na wyświetlane w angielskich kinach polskie filmy było uważane 
przez wielu za zdradę ideałów, dla których pozostało się na obczyźnie. Zresztą 
w ojczyźnie posiadanie kogoś na Zachodzie i korespondowanie wzbudzało 
podejrzenia, mogło mieć przykre następstwa – w każdym razie komplikowało 
tam życie. Słowem tzw. żelazna kurtyna [...] nie była przesadą i dzieliła nas 
dosłownie. W przełomowym roku 1956 do Londynu przyjechało na występy 
„Mazowsze” i w kilka wieczorów dokonało tego, czego przez lata nie mogli 
osiągnąć komunistyczni agenci – rozłożyło niezłomną emigrację. Wszyscy się 
popłakali. To przecież Polacy przywieźli nam Polskę, która wciąż nad Wisłą 
istniała; żyją tam nie tylko czerwoni. 
 – Niektóre czasopisma emigracyjne zrywają współpracę z Melchiorem 
Wańkowiczwm po opublikowaniu w 1947 jego broszury pt. Kundlizm – 
felietonów dotyczących „polskiego getta na emigracji”. W 1949 przenosi się 
zatem z Londynu do Stanów Zjednoczonych. Współpracuje z prasą krajową, 
z Rozgłośnią Polską Radia Wolna Europa, z polskimi pismami w Nowym 
Jorku, Toronto i Detroit.  
 – Czesław Miłosz, uprzednio „reżimowy dyplomata”, po wyborze 
w 1951 roku przez poetę wolności w ciągu dziesiątków lat jest nienajlepiej 
widziany przez polski establishment w Londynie. Najostrzej wystąpił 
[przeciwko niemu] Sergiusz Piasecki w „Wiadomościach”, starając się 
zdeprecjonować „byłego poputczika” moralnie, intelektualnie i politycznie. 
Charakter powitania Miłosza przez środowisko londyńskie dziwi nie tyle 
brakiem akceptacji dla jego postawy w Polsce, ile krytyką odczytania 
przez poetę rzeczywistości krajowej, i samej decyzji o emigrowaniu 
(R. Habielski). 
 – Aktorka Helena Kitajewicz, członkini zarządu Związku Artystów Scen 



 16

Polskich w Wielkiej Brytanii po sprowadzeniu w roku 1956 z Polski 
do Londynu kabaretu WAGABUNDA zostaje czasowo usunięta ze Związku 
(L. Wysocka). 
 – W kolizję z Uchwałą popada przede wszystkim młody literacki 
potencjał londyńskich „Kontynentów” i „Merkuriusza”. Jako pierwsi – poeci 
Jerzy S. Sito i Bolesław Taborski, których tomiki wierszy w roku 1958 ukazują 
się w warszawskich wydawnictwach: Czytelnik i Państwowy Instytut 
Wydawniczy. 
 – Skandalicznie kończy się sprawa publikującego w krajowych pismach 
Jana Rostworowskiego (uczestnika kampanii wrześniowej 1939 i Polskich Sił 
Zbrojnych na Zachodzie), którego w wyniku represji usunięto m.in. ze ZPPnO. 
Pisarz podjął zatem krajowy paszport i w roku 1972 przeniósł się z Wielkiej 
Brytanii do Polski.  
 – W numerze „Marianum w służbie” (4-5 z 1977), poświęconym 
dokumentom i omówieniom powstania płaskorzeźby Matki Boskiej Kozielskiej, 
z premedytacją ruguje się z pisma merytoryczny głos źle widzianego 
w środowisku autora obrazu, Tadeusza Zielińskiego, bezkrytycznie zawierzając 
wspomnieniom postronnych świadków (A. Siomkajło, Kozielska 
czy emigracyjna). 
 Utrwalona informacja o istnieniu tego rodzaju cenzury emigracyjnej była 
i jest raczej „wstydliwą” rzadkością. Czytamy o niej sporadycznie w tekstach , 
a często i w podtekstach wypowiedzi: Józefa i Stanisława Mackiewiczów, 
Wacława i Karola Zbyszewskich, Zofii Kossak Szczuckiej, Stefanii 
Kossowskiej, Mariana Hemara, Edwarda Chudzyńskiego, Józefa Bilińskiego, 
Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Zdzisława Jagodzińskiego...  
 Ale cenzura emigracyjna czyniąca „zapis na nazwisko” za publikowanie 
i kontakty z krajem nie zawsze wykazywała się konsekwencją i niektórzy 
pisarze pozostający na emigracji, a zarazem ignorujący jej zakazy, np. Józef 
Bujnowski, Alicja Moskalowa, Mieczysław Paszkiewicz, Jerzy Pietrkiewicz, 
czy kooperujący z PRL biznesmeni, jak autor  późniejszych wspomnień Życie 
nie tylko własne – Tadeusz Walczak..., wcale nie byli za to potępiani. Podobnie 
zresztą nie wszyscy z kraju po „Październiku” odwiedzający polski Londyn byli 
tutaj źle widziani. Należą do nich m.in.: Ludwik Hieronim Morstin, Paweł 
Hertz, Juliusz Żuławski, Stefan Flukowski, Hanna Malewska, Kazimiera 
Iłłakowiczówna, Stefan Kisielewski, Władysław Bartoszewski, Jan Józef 
Lipski, Anka Kowalska, Andrzej Kuśniewicz, Andrzej Szczypiorski, Jan 
Twardowski, Sławomir Mrożek... 
 ”Ustawowe” prześladowania pisarzy ustają od roku 1990, gdy Walne 
Zebranie ZPPnO wprowadza do swego statutu paragraf o podwójnym 
członkostwie. Emigrant może odtąd nawet wstępować do krajowych 
Stowarzyszeń Pisarzy. Związek obczyźniany może przyjmować pisarzy 



 17

z Polski. W 1991 doszło w Warszawie do historycznego zjazdu polskich pisarzy 
z całego świata, zorganizowanego przez warszawskie Stowarzyszenie Pisarzy 
Polskich. 
 
 
 Przypadek Józefa Mackiewicza 
 
 Nieporównywalne oblicze ma zarówno krajowa (całkowity zapis w PRL 
na prozę i na nazwisko), jak i emigracyjna cenzura stosowana nieprzerwanie 
wobec jednego z najwybitniejszych pisarzy polskich XX wieku, zwolennika 
nieograniczonej swobody twórczej, Józefa Mackiewicza (1902 – 1985).  
 Tak zwana sprawa Mackiewicza, stanowiąca przedmiot rozległej 
literatury (ze świetną książką Włodzimierza Boleckiego na czele) jest zbyt 
poważnym problemem naszej kultury, zresztą już rozstrzygniętym, by można ją 
tu szczegółowo przedstawić. Trzeba dziś powiedzieć, że wbrew pozorom  
– nie moralne zastrzeżenia wobec postawy pisarza podczas okupacji 
hitlerowskiej były (i są) powodem zaciekłych na niego ataków. Tym powodem 
był (i jest) zarówno radykalny antykomunizm pisarza, jak jego 
bezkompromisowy realizm i krytycyzm polityczny. Zwięźle ujmuje to Jan 
Zieliński: pisarz jest kontra komunistom, kontra Piłsudskiemu, kontra 
Watykanowi. Komuniści są kontra Mackiewiczowi; legioniści są kontra 
Mackiewiczowi; katolicy są kontra Mackiewiczowi. 
 Gdybyż to były dyskusje i polemiki! Nie: pisarz stał się obiektem 
wyjątkowo niewybrednych ataków, wyzwisk i pomówień kolejnych 
„obrażonych” osób i całych środowisk, a przede wszystkim klasycznym 
przedmiotem działań cenzorskich. Gdyby nie garstka wiernych przyjaciół 
(z twórcami wydawnictwa „Kontra” na czele), zapewne do dnia dzisiejszego 
nie wiedzielibyśmy o wielu, spoczywających w rękopisach, dziełach pisarza.  
Celnie zauważa Barbara Toporska (Szymon Szechter czyli Nina): aby Józef 
Mackiewicz mógł publicznie ogłosić swoje poglądy, trzeba było własnym 
sumptem i „nakładem autora” wydać „Zwycięstwo prowokacji”. Żadne bowiem 
czasopismo emigracyjne, mam na myśli te z aspiracjami „wolnych trybun” 
i „szerokiego wachlarza”, nie udzieliłoby mu swoich łamów. Obecność 
Mackiewicza na rynku czytelniczym jest nierozerwalnie związana z nazwiskiem 
Niny Karsov. 
 Dodajmy, że lojalny wobec ustawy ZPPnO – Mackiewicz nie zgodził się 
na umieszczenie jego biogramu nawet w Słowniku współczesnych pisarzy 
polskich opracowywanym w Instytucie Badań Literackich PAN. Na prośbę 
redaktora Słownika, Jadwigi Czachowskiej, o wypełnienie ankiety odpowiedział 
listem Droga Pani w 1967 drukowanym we „Wiadomościach”, kończącym się 
słowami: Dziękuję. Nie poczuwam się do tej wspólnoty. Po 30 latach ujawnione 



 18

zostały w druku Zawiłe dzieje hasła Józefa Mackiewicza w słownikach IBL 
PAN. Z wnikliwego artykułu Czachowskiej dowiadujemy się także, 
jak ingerencja czynników politycznych PRL (Wydziału Historii Partii KC 
PZPR oraz Biura Działu Oświaty i Kultury Prezydium Rady Ministrów) starała 
się pozbawiać obiektywizmu prace naukowe.  
 
 
 Z lewa i z prawa 
 
 Osobliwie podwójną, emigracyjno-krajową cenzurą personalną objęte 
bywają, jak już wspomniałam, osoby wyjeżdzające: zespołowo na gościnne 
występy do PRL, a zwłaszcza indywidualnie odwiedzające zakazaną wówczas 
Polskę. „Zakazaną” nawet w sytuacjach czysto służbowych, nawet dla osób 
pracujących w apolitycznych naukowych instytucjach angielskich, takich jak 
międzynarodowa British Library.  
 Oto znamienny przykład. W 1961 Hanna Świderska (przypadkowa 
zbieżność z nazwiskiem Bolesława) drogą przez Syberię, Persję i Palestynę 
i po doktoracie obronionym w Oxfordzie rozpoczyna pracę w slawistycznej 
sekcji Biblioteki British Museum (od 1973 British Library), by wkrótce 
po nagłej śmierci Michaela Atkinsona przejąć dział polski (Polish Section). 
Jej ambicją i obowiązkiem jest skompletowanie najpełniejszego poza granicami 
kraju księgozbioru polskiego, także gromadzenie krajowych i emigracyjnych 
poloników spoza Anglii, także antykwarycznych. 
 W kraju do zagranicznej dystrybucji książek powołana zostaje w tym 
czasie warszawska Ars Polona. Firma ta wyśrubowaniem cen niszczy handel 
krajową książką. Fundusze biblioteczne na gromadzenie zbiorów są nader 
skromne. Dla wyeliminowania Ars Polony z dostaw do British Museum 
Świderska organizuje wymianę książek z krajowymi bibliotekami naukowymi. 
Cel nabiera wagi po helsinskiej Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy 
w Europie (1975), kiedy to w Polsce eksploduje ruch wydawniczy „drugiego 
obiegu”.  
 Kurator Polish Section angażuje się w zdobywanie dla British Library 
nielegalnych wydawnictw, w tym – trudniejszych do zdobycia – periodyków. 
Jednak podróże do Polski pachniały zdradą narodową i dyskredytowały 
winowajcę w oczach emigracyjnych rejtanów. Oparte to było na bzdurnym 
dogmacie, że kto zwraca się o wizę do władzy „ludowej”, ten ipso facto uznaje 
tę władzę, i na nic nie zdały się kontrargumenty, że najbardziej nawet 
niezłomni, jeśli w Londynie konsumują polską wódkę i kiełbasę, 
również działają na korzyść tej władzy. Z drugiej strony służbowe podróże 
i potrzeba wyrobienia wizy zakładały konieczność utrzymania minimum 
aprobaty tej „waaadzy” – objaśnia rówieśny „rejtanom” K.Z. [?]. 



 19

 Własne publikacje w paryskiej „Kulturze”, Świderska opatruje więc 
pseudonimem Grażyna Nowak, powieści pisze pod pseudonimem Janina 
Kowalska. Od roku 1973 otrzymuje urzędowe zaproszenia na obchody rocznic 
Manifestu Lipcowego i inne patriotyczno-towarzyskie okazje w miejscowej 
ambasadzie i na „polonijne” rykowiska w ojczyźnie ludowej, z atrakcyjnymi 
wyżerkami itp. Na koszt podatnika. Odpowiada na nie formalnie: dr Hanna 
Świderska dziękuje za uprzejme zaproszenie i żałuje, że niestety, z powodu 
uprzedniego „angagement”... Z niebywałą odwagą uczestniczy w akcji 
przerzucania do Polski dorobku emigracyjnego piśmiennictwa. I odwrotnie: 
przemyca przez granicę nielegalne krajowe książki, gazety, ulotki (w ramach tej 
akcji w roku 1978 jest aresztowana na Okęciu), gromadząc w British Library 
okazały zbiór polskich druków podziemnych. Istnienie kolekcji spożytkowuje 
dla upowszechniania na Zachodzie pozacenzuralnej krajowej produkcji 
wydawniczej, przykładem wystawa „1981 – Orwell za Żelazną Kurtyną”, 
która wzbudziła zainteresowanie wśród angielskich literaturoznawców. 
Nie tracąc z oczu żadnej możliwości przemycenia druków podziemnych 
i wydawnictw emigracyjnych nie mających debitu w kraju, komunistyczne 
prowokacje wyprowadza w pole – nie daje się złapać „na rozmowę”, odrzuca 
możność reprezentowania „Polonii Brytyjskiej” i korzystania z „luksusowych” 
atrakcji, jakie proponowało krajowe Towarzystwo Polonia. (H. Świderska, 
Polskie zbiory w British Library; K. Z., Dział polski w British Library). 
 Żeby przerzucać do Polski książki emigracyjne, by kompletować polskie 
zbiory w British Library, zwłaszcza kolekcję „solidarnościową” – polskich 
druków podziemnych z lat 1976 – 1989, Hanna Świderska musiała posiąść 
umiejętność zachowania dystansu zarówno wobec wyznawców ludowej 
ojczyzny, jak i tejże „zdrajców”, z ktorymi wiązała ją równie niełatwa przyjaźń. 
 
 
 Szranki opozycyjne 
 
 W zwalczaniu agresywnej propagandy krajowej, zarazem cenzury, 
ogromną rolę odgrywały przede wszystkim: Radio Wolna Europa 
(P. Machcewicz, Walka z Radiem Wolna Europa),  „Dziennik Polski i Dziennik 
Żołnierza”, agendy Rządu RP na wychodźstwie i emigracyjne organizacje. 
 – W 10-minutowych recenzjach książek emitowanych z londyńskiego 
studia RWE Maria Danilewicz, głosząc jedność literatury krajowej 
i emigracyjnej, podaje słuchaczom krajowym m.in. to, czego nie przepuszcza 
komunistyczna cenzura. Co więcej, Pani Maria – mickiewiczolog opiera się 
pokusie skorzystania z zaproszenia na Sesję Mickiewiczowską PAN (1956) 
w Warszawie, tłumacząc się w liście do Kazimierza Wyki: Ceną, 
którą musiałabym za przyjemność [...] zapłacić, byłby kompromis z sumieniem, 



 20

byłoby udzielenie cichej aprobaty władzom narzuconym przez Sowiety. Cena to 
zbyt wielka (Violetta Wejs-Milewska).  
 – Ograniczenia w pracy nad wydawanymi oficjalnie bibliografiami ustają 
w Polsce dopiero w roku 1989 (J. Czachowska, B. Dorosz, Wprowadzenie do: 
Literatura i krytyka poza cenzurą 1977 - 1989). Gdy wcześniej publikacje 
emigracyjne podlegają ocenzurowaniu w krajowych bibliografiach narodowych, 
gdy powstałe na wychodźstwie polonika zagraniczne podobnie jak publikacje 
„drugiego obiegu” wyłączane są z obiegu księgarskiego i kompletowane 
wyłącznie „do użytku wewnętrznego”, a inne jeszcze eksterioryka 
(które schodzą do podziemia dla uaktywnienia ich w sposobnym czasie) 
gromadzone, rejestrowane i opracowywane tajnie dzięki osobistemu 
zaangażowaniu wielu pracowników Biblioteki Narodowej – Janina Zabielska 
w Bibliotece Polskiej w Londynie inicjuje wydawnictwo Bibliography of Books 
in Polish or Relating to Poland Published outside Poland since September 1st 
1939 / Bibliografia druków polskich i Polski dotyczących wydawanych 
poza Polską po 1 września 1939. Pierwszy tom ukazuje się w roku 1953. 
Od tomu czwartego dzieło prowadzi Zdzisław Jagodziński. Prace 
bibliograficzne (Bibliografia prac naukowych w językach obcych ogłoszonych 
poza Krajem przez uczonych polskich, Londyn 1964) aktywizują Maria 
Danilewicz i Jadwiga Nowak. Działalność bibliograficzną dwoma tomami 
Literatury polskiej na obczyźnie 1940 – 1960 (Londyn 1964, 1965) kontynuuje 
Tymon Terlecki. 
 – W kwestii krępowania wolnego słowa, kultury w kraju 
i prześladowania Kościoła wielokrotnie interweniuje Związek Pisarzy Polskich 
na Obczyźnie. Związek ten w roku 1975 zebrał 80 podpisów pisarzy, 
dołączając do protestu ludzi nauki i sztuki przeciwko zmianom w konstytucji. 
W tym samym roku protestował przeciwko niewydaniu paszportu sekretarzowi 
PEN Clubu i wielkie tutejsze [londyńskie] dzienniki („Times”, „The Daily 
Mail”) oraz BBC odnotowały nasz protest. Nasz głos dotarł do kraju, 
gdy Stanisławowi Barańczakowi odmówiono paszportu i interwencja 
spowodowała, że jednak objął katedrę polonistyki w Harvardzie. W podobnej 
sprawie nasze wystąpienie poskutkowało i litewski tłumacz Norwida, Tomas 
Venclova, wyjechał do Stanów Zjednoczonych. W roku 1983 protestowaliśmy, 
gdy Trybunał Wojskowy w Warszawie skazał zaocznie na karę śmierci 
dr Zdzisława Najdera, stojącego wtedy na czele Polskiej Sekcji Radia Wolna 
Europa i członka naszego Związku – notuje J. Garliński. 
 – Wymownym załącznikiem do historii emigracyjnej walki z cenzurą 
PRL są otwierane i funkcjonujące poza granicami kraju w krótszej bądź 
dłuższej rozciągłości historycznej  n i e z a l e ż n e  c z a s o p i s m a: paryska 
„Kultura”, miesięcznik RWE „Na Antenie”, a spośród londyńskich: służące 
swobodnej myśli i słowu „Wiadomości”, socjalistyczny „Robotnik”, chadecka 



 21

„Odnowa”, endecka „Myśl Polska”, polityczno-kulturalny tygodnik „Lwów 
i Wilno”, kwartalnik polityczny „Aneks”, literacko-polityczny „Puls”, 
krótkotrwały centrowy dwutygodnik „Nasze Porozumienie”; oraz  e m i g r a – 
c y j n e  w y d a w n i c t w a: Orbis Books Jana Olechnowicza, wydawnictwo 
Bolesława Świderskiego – sygnowane nazwiskiem wydawcy, Katolicki 
Ośrodek Wydawniczy „Veritas”, którego działalność wiąże się głównie 
z nazwiskiem Wojciecha Dłużewskiego, powstała z inicjatywy Juliusza 
Sakowskiego Polska Fundacja Kulturalna, Oficyna Poetów i Malarzy Krystyny 
i Czesława Bednarczyków, „Polonia” (Polonia Book Fund Ltd) założona 
i kierowana przez Andrzeja Stypułkowskiego, a później przez Jana 
Chodakowskiego; Puls Publication Ltd pod kierownictwem Chodakowskiego, 
„Aneks” Niny Smolarowej... Od roku 1963 jako protest, tym razem przeciw 
paryskiemu Instytutowi Literackiemu, który ulegając dyktandu politycznych 
rozłamów polskiego wychodźstwa nie przyjął do wydania wspomnień Karola 
Popiela, powstaje w Londynie wydawnictwo „Odnowa” –  spółka akcyjna, 
założona przez działaczy Stronnictwa Pracy na polskim Zachodzie i kierowana 
przez Jerzego Kulczyckiego.  
 Książki wydawnictw emigracyjnych, przekazujące nieamputowaną 
prawdę o polskich dziejach, niejednokrotnie udaremniały reżimową strategię 
wobec zakazanej kultury. 
 
 
 Z Mysiej na Jeddo Road 
 
 W dalszym rozwoju w sytuacji powojennej – głoszonych swobód 
demokratycznych, w odróżnieniu od krajowych dekretów, cenzura emigracyjna 
nadal nie posiada formalnych podstaw prawnych i szerzy się nieoficjalnie. 
Restrykcje wobec ryzykownych tematów i wyłamujących się z niepisanych 
reguł autorów realizowane są milcząco – wyrażają się brakiem nawiasów 
z wymownym wielokropkiem i białych szpalt, także paragrafów, 
według których osoby i wypowiedzi wydają się „przestępcze”. 
 Kontroli ograniczającej w „wolnym świecie” swobodę publicznego 
wyrażania myśli i poglądów dokonują w pierwszej kolejności patronackie 
wobec mediów organa różnych władz emigracyjnych: polityczne, 
organizacyjne, fundatorskie, kościelne – reprezentowane m.in. przez „Gazetę 
Niedzielną”. W drugiej zaś – gorliwi kompromisowością redaktorzy, wydawcy, 
zasłaniajacy się formułką: Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania 
i opracowania redakcyjnego tekstów nie zamówionych („Dziennik Polski”). 
Owo „skracanie” i „opracowanie redakcyjne” najczęściej zamienia się jednak 
w ingerowanie redakcji w sens autorskich wypowiedzi.  



 22

 Nikły, wcześniej w kontekście nagłaśnianej krajowej, syndrom 
„dyskretnej” cenzury obczyźnianej (tematycznej, personalnej, prewencyjnej, 
represyjnej) jawi się w pełni po zlikwidowaniu w roku 1990 działalności 
warszawskiego Urzędu Kontroli Prasy Publikacji i Widowisk. Nie gdzie indziej, 
ale właśnie w polskim Londynie powstaje opinia, iż z warszawskiej Mysiej 
cenzura przeniosła się na londyńską Jeddo Road (przy tej ulicy, w budynku 
Veritasu plasują się: „Dziennik” i „Tydzień Polski”, „Gazeta Niedzielna” 
i drukarnia „Polprint”). 
 „Przeprowadzkę” cenzury zauważa nie kto inny, ale bezkompromisowy 
niepodległościowiec Zdzisław Jagodziński (Pytania bez odpowiedzi) na łamach 
krótkotrwałego londyńskiego „Naszego Porozumienia”, popierającego 
Porozumienie Centrum – pisma, przyjmującego zasadę „precz z Dziennikową 
cenzurą”. Upust refleksji nad cenzurą daje ten sam historyk również w innym 
artykule: paradoksalnie, gdy w kraju likwidowano cenzurę, zablokowano mnie 
tutaj pod pretekstem [...] długości artykułu, a naprawdę, ponieważ ośmieliłem 
się zadawać kłopotliwe, niewygodne pytania pod adresem „odnowionej” 
ambasady i konsulatu. Zadawałem je więc na innych łamach, także krajowych. 
[...] Na te łamy wróciłem dopiero, gdy z kolei z woli panów Zaorskiego 
i Skubiszewskiego zostałem ocenzurowany w warszawskiej telewizji z powodu 
poglądów (w ich mniemaniu) niezgodnych z polską racją stanu. Mówiłem 
bowiem otwarcie o grabieży naszych Ziem Wschodnich, zmowie jałtańskiej, 
ubekach w polskiej dyplomacji i potrzebie zachowania przez emigrację 
niezależnego głosu politycznego (O wolny głos). 
 Przebiegłą „dyplomację” redaktorów podających do publicznej 
wiadomości w „Tygodniu Polskim” (2 I 1993) notatkę: [...] Odrzucenie tekstu 
lub niewydrukowanie listu NIE oznacza – jak niektórzy sądzą – cenzury, 
lecz decyzję redakcyjną [...], przejrzał i zdeszyfrował wierszem także Zdzisław 
Jagodziński: 

 
NIECENZURALNE 
 
„Decyzja redakcyjna” 
Różnej jest natury: 
Może walczyć z cenzurą 
Lub – bronić cenzury! 

 
Gdy listów czytelników 
Rośnie w koszu góra 
To – decyzja redakcji 
Ale – nie cenzura! 

 



 23

Kiedy w tekście dziury 
Wycina redakcja 
To nie znak cenzury 
Jeno – adiustacja! 

 
Choć redakcja się tłumaczy 
Lecz w tym leży wic 
Że „decyzji” od „cenzury” 
Nie dzieli tam nic! 

 
Gdy tematy niewygodne 
Bywają dla „góry” 
 Zwykła „decyzja” wystarczy – 
Nie trzeba „cenzury”! 
 

(Cytuję wg maszynopisu tekstu, który otrzymałam od autora) 
 
 
 Młodsze imperium „wolnego słowa” 
 
 – Pretendując do kontrolowania referatów krajowych, a nie aprobując 
tego zabiegu ze strony Polskiej Akademii Nauk wobec prac emigracyjnych, 
londyńscy organizatorzy nie dopuszczają do Kongresu Kultury Polskiej 
w poprzełomowej Polsce – wyjaśniał redaktor „Rzeczpospolitej”, Zbigniew 
Błażyński, na publicznym spotkaniu w POSK-u z racji ukazania się Materiałów 
do dziejów uchodźstwa niepodległościowego (:Władze RP na Obczyźnie 
podczas II wojny Światowej). Z racji owego „pretendowania” Kongres miał 
więc miejsce w Londynie (20 – 26 sierpnia 1995). Interesujący w tym 
kontekście przejaw emigracyjnego pożądania „władzy” i uprawiania cenzury 
na jej usługach, tym razem w artykule Dlaczego Kongres Kultury Polskiej 
nie odbył się w Warszawie, zaprezentował Stanisław Portalski: gdyby Kongres 
odbył się w Warszawie, nie mielibyśmy prawie żadnego wpływu na wybór 
odpowiedniego prezydenta, o której to potrzebie wszyscy marzymy. 
 – Poddawany cenzurze w „Dzienniku Polskim” i w „Orle Białym” Adolf 
Kołodziej wydaje w kraju książkę Ich życie i sny. W jej Epilogu nie omieszka 
napisać o własnych perypetiach z emigracyjną „prawdą”, a zatem 
o eliminowaniu niewygodnych autorów przy milczącej zgodzie PP. 
Powierników Polskiej Fundacji Kulturalnej i o metodach uciszania 
niepokornego dziennikarza. Wylicza też odważnych i godnych szacunku 
redaktorów (starszego pokolenia) polskich pism emigracyjnych w Londynie: 
Karol Zbyszewski, Antoni Czułowski, Wiesław Wohnout, Maciej Cybulski, 



 24

Wacław Zagórski, Mikołaj Szumski, Maria Józef Biliński, siostra Paula 
Wojtacka, Juliusz Sakowski, Witold Czerwiński...  
 – Podobnie weteran „Dziennika Polskiego”, Leon Małecki 
(M. J. Biliński), rezygnując z publikowania na tychże łamach, wspomina: 
Czytając nasze codzienne pismo odnosiło się wrażenie, że czas stanął 
w miejscu. Kolejni redaktorzy wsłuchani byli nie w bieg wydarzeń, 
lecz w dyrektywy naszych nieomylnych decydentów, którzy wiedzieli lepiej. 
Jeśli redaktor okazał się buńczuczny – wylatywał (nazwisk wymieniać 
nie będziemy). 
 – W roku 2001 wraz z wyborami nowego kierownictwa Biblioteki 
Polskiej w Londynie (po śmierci dr Zdzisława Jagodzińskiego), wybucha 
szczepiona w środowisko do dnia dzisiejszego epidemia cenzury 
indoktrynującej. Ówczesny zwierzchnik „Dziennika Polskiego i Dziennika 
Żołnierza” (prezes Polskiej Fundacji Kulturalnej i były prezes Polskiego 
Ośrodka Społeczno-Kulturalnego Tadeusz Walczak) w grudniu 2001 wydaje 
zakaz drukowania w gazecie czegokolwiek, czego Biblioteka i POSK same nie 
napiszą lub nie zamówią o sobie (A. Siomkajło, Stan edukacji i oświaty 
polonijnej w Wielkiej Brytanii). Utrzymywany w mocy zakaz sprawia, 
że zarówno „Dziennik Polski”, Biblioteka Polska, jak i POSK decydując, 
co wolno drukować, a o czym należy milczeć, produkują artykuły, wywiady, 
sprawozdania, najczęściej zadowalające się banalnym cokolwiek. 
Pod szyldem naukowości lansują pop-kulturalną amatorszczyznę, 
rutyniarstwo i dezinformację.  
 – Do szczególnie dotkliwych należą przejawy cenzury w „Gazecie 
Niedzielnej”, wydawanej przez Katolicki Ośrodek Wydawniczy VERITAS, 
a zatem w czasopiśmie związanym z Kościołem. (Funkcje asystenta 
kościelnego pełnią tu kolejni urzędujący rektorzy Polskiej Misji Katolickiej 
w Anglii i Walii). Przytoczę przykład bezwzględnej ingerencji w swobodną 
wymianę zdań w tym piśmie. (Przy tym nie była to ingerencja o charakterze 
doktrynalnym, którą można by w pełni zrozumieć w przypadku gazety, 
kierowanej do szerokiej publiczności katolickiej). Pewien autor krajowy, 
podpisujący się „Filomata”, publikował w „Gazecie Niedzielnej” cykl 
artykułów pt. Emigracja widziana z Kraju, w którym omawiał książki 
emigracyjne lub dotyczące współczesnej emigracji polskiej. W cyklu tym 
ogłosił recenzję książki Michała Bąkowskiego Votum separatum, poświęconą 
Józefowi Mackiewiczowi (artykuł Czytajmy Józefa Mackiewicza, GN z 25 XI 
2001). Redakcja zamieściła następnie (w dziale Listy do redakcji) dwie 
wypowiedzi ostro polemizujące z tym artykułem, a zarazem stanowiące mocny 
atak skierowany przeciw poglądom oraz postawie ideowej i politycznej 
Mackiewicza (Józef Garliński, Wojciech Płazak: Czy trzeba czytać Józefa 
Mackiewicza?, GN z 20 I 2002). „Filomata” przygotował odpowiedź 



 25

pt. Rozprawa z sędziami Józefa Mackiewicza, ale ówczesny redaktor „Gazety 
Niedzielnej” wykluczył możliwość jej opublikowania.  
 Zniewalani i zniewalający cenzurą redaktorzy, którzy próbują się 
wyłamać spod przemocy ewidentnych wypaczeń, bywają zmuszani 
przez zwierzchnich cenzorów do rezygnacji ze stanowisk w trybie 
natychmiastowym. W ten sposób wielokrotnie dochodzi do rozwiązania układu 
o pracę z redaktorami naczelnymi „Dziennika Polskiego” i jego sobotnio-
niedzielnej mutacji – „Tygodnia Polskiego”: V 1991, IX 1995, II 2002, 
XII 2003, VI 2005, X 2005. Zależni od rekrutujących powierników następcy 
usuniętych redaktorów znów spolegliwie legalizują cenzurę w opinii 
powszechnej jako niepisaną normę.  
 By uprawnień nie stracić i moc swą okazać redaktor od czasu do czasu 
czyści jednak sytuację z pomówień o uprawianie cenzury. Imperium cenzury 
emigracyjnej osiąga wtedy własne apogeum – żeby użyć słów poety Ryszarda 
Krynickiego: cenzor pisze / o wolności słowa (z wiersza Cicho sza...). Popisując 
się ignorancką mądrością cenzor-redaktor nie pomny nawet na peerelowski 
szyld „Urząd Kontroli Prasy Publikacji i Widowisk”, podpórek do wyjaśnienia 
pojęcia „cenzura” poszukuje np. w Słowniku poprawnej polszczyzny, 
by dedukować, że „kontrola”, to nie „cenzura”. Dalej dowie się czytelnik, 
że jak długo decyzja redakcji o odrzuceniu tekstu jest oparta na widzimisię 
redaktora, jego złym humorze lub wynika z jego wewnętrznych uprzedzeń i jest 
podejmowana tylko przez niego, bez instytucji trzecich, nie można mówić 
o cenzurze (K. Bzowska). 
 Ładunek zapobiegliwie pokrętnych ogólników-nieporozumień, 
wpisanych w anachroniczne wobec oczekiwań środowiska i niezborne 
z dziennikarską praktyką Oświadczenie (spreparowane przez powierników 
Polskiej Fundacji Kulturalnej), budząc zdumienie, zdziwienie i zastanowienie 
wznieca merytoryczny sprzeciw czytelników. W kilku wypowiedziach 
(K. Nowaka, W. E. Choroszewskiego, Z. Jagodzińskiego, M. Ołdakowskiego, 
S. Grabowskiego, E. Sklepowicza) skierowanych do „Dziennika Polskiego” 
wyeksponowane zostają jawne i utajone formy przemocy wobec poglądów 
i słowa tych autorów, których „Dziennik” powinien  reprezentować. Redakcja 
uchyla się od dyskusji. Protestami liczących się w środowisku osób przyparta 
do muru, drukuje jednak zarzuty wystosowane pod jej adresem. Dzięki 
odważniejszej krytyce dochodzi do chwilowego porządkowania redakcyjnych 
uprawnień. Wytknięte zostają m.in.: ogólnikowość i dowolność kryteriów 
zamieszczania w piśmie lub odrzucania materiałów, powoływanie 
na stanowiska redaktorów z koniunkturalno-społecznego awansu, 
którzy nie posiadają kompetencji dziennikarskich, a zatem i danych 
do orzekania o poziomie nadsyłanych artykułów, tym bardziej  
– do sprawowania „rządu dusz”.  



 26

 – Protestując przeciw aroganckiej cenzurze w „Dzienniku Polskim” 
w latach 1998 – 2005 Romuald Wernik własnym sumptem redaguje kwartalnik 
„Głos emigracji” (ukazało się 20 numerów, od nr 7 – pt. „Głos emigracji 
i Kwartalnik Kresowy”). Pierwszy numer, poświęcony przemilczanym 
sprawom polskich Kresów, realizuje była drukarnia Polskiej Fundacji 
Kulturalnej – Caldra House. Na polecenie prezesa PFK, Tadeusza Walczaka, 
tematyczna cenzura rozciąga się na zamówienie drukarskie, nakład numeru 
zostaje zniszczony (pisze o tym R. Wernik w nrze 2: O uczciwość w sprawach 
kresowych, a w nrze 4 komentuje Zaplecze warsztatu cenzora). Dwukrotnie 
post factum opublikowane w „Dzienniku” Oświadczenie powierników PFK nie 
uświęca konfiskatorskiej roboty. Dotknięty cenzurą redaktor, odbiera 
Oświadczenie jako nowy knebel, który miał wyciszyć pewną część opinii 
emigracyjnej, ukryć pewne fakty, stłamsić niezależność myśli i tym [samym] 
przedstawić polityczną emigrację w krzywym zwierciadle.  
 Z podobnych przyczyn i by móc obiektywniej realizować zamówienie 
społeczne na tradycję i współczesność, Grzegorz Małkiewicz, były redaktor 
naczelny „Dziennika”, w październiku roku 2006 otwiera i z powodzeniem, 
acz nie bez prewencyjnej cenzury, wydaje tygodnik „Nowy Czas”.  
 
 
 Cenzura pełzająca  
 
 Jedyny w wieloetnicznej Wielkiej Brytanii emigracyjny „Dziennik 
Polski” / „Tydzień Polski” nie potrafiąc utrzymać się samodzielnie, nadal 
nie cieszy się niezależnością. Pozostaje „urzędówką”, próbującą reprezentować 
polską emigrację powojenną. W skład powierniczego Zarządu tego pisma 
wchodzą przedstawiciele emigracji, którzy kierując funduszami, uzurpują sobie 
prawo do jedynie poprawnych poglądów, a co za tym idzie – radykalnego 
narzucania tematycznej lub personalnej cenzury. W zapleczu „Dziennika” 
od niedawna dla zaspokojenia statutowych wymagań istnieje także Rada 
38. osób (dobranych według nieznanych kryteriów) do dyskutowania spraw 
tegoż „Dziennika”. 
 Dotowane pismo emigracyjne automatycznie poddaje się nakazom 
i zakazom czynników organizujących subsydia. To przede wszystkim 
„dobroczyńcy” reglamentują tematykę, a nierzadko i autorów, których życzą 
lub nie życzą sobie w okupowanej przez nich prasie. Liczą się „jedynie słuszne” 
subsydiowane argumenty lub ich brak wypełniany przemilczaniem zgłaszanych 
kwestii. Niepartnerski (emigracyjni cenzorzy po prostu nie posiadają wiedzy 
w zakresach, o których decydują) i nielojalny dialog staje się niemożliwy. 
Z licznych praktyk wiadomo, że zwycięża strona dokonująca aktu cenzury, 
że listy domagające się sprostowania popełnianych przez redakcję 



 27

nieporozumień, upominające się o realne fakty, o wolność słowa, trafią 
z powrotem do redaktora-cenzora i pozostaną bez odpowiedzi. Petent co 
najwyżej otrzyma werdykt w rodzaju: zawieszamy z panią współpracę, bo za 
dużo sprawia nam pani kłopotu (odpowiedź telefoniczna – rok 2000 – byłej 
redaktor naczelnej „Tygodnia Polskiego”, Teresy Ujazdowskiej, na pisemną 
prośbę o sprostowanie rzeczowych błędów popełnionych redakcyjnymi 
cięciami w moich artykułach). 
 Poprzez różnymi sposobami dotowaną prasę mamy do czynienia 
z prymitywną cenzurą opartą na subsydiowanym paradoksie. Z cenzurą, 
która wyklucza przede wszystkim możliwość pisania o faktach świadczących 
niekorzystnie o działalności: czasopism-urzędówek, pism własnościowych, 
polskich organizacji, instytucji czy emigracyjnych ośrodków.  
 Indoktrynującą cenzurę wspomaga klonowana prasa nowych fal polskiej 
emigracjo-migracji, za którą stoi business. Prasa pochlebiająca amatorszczyźnie 
i „środowiskowej poprawności”. W ostatniej dekadzie przeżywamy w polskiej 
Wielkiej Brytanii eksplozję „jednowymiarowego świata w kolorze” (J. Kin)  
– pism tuzinkowo informacyjnych, przetwórczych wobec agencyjno-
internetowych danych i banalizujących rzeczywistość: „Polonus”, „Polish 
Business”, „Alternatywy”, „Goniec Polski”, „Cooltura”, „Polish Express”, 
„Panorama”, Życie na Wyspach”, „Forum Polonijne”, „Plmag”, „Tygodnik 
Polski – Mleczko”, „Metropolia”, „Poliszboro”... Pism w przewadze bliźniaczo 
do siebie podobnych, utrzymujących się głównie z ogłoszeń. Wiele z nich 
korzystając jednak z możliwości dystrybucji za pośrednictwem lokalu 
Polskiego Ośrodka Społeczno-Kulturalnego w Londynie, automatycznie popada 
w zależność od władz tego ośrodka.  
 Po rozwiązaniu Rządu RP na wychodźstwie POSK (zarząd, egzystujące 
w ośrodku instytucje) paradoksalnie awansuje do niebezpiecznie dyspozycyjnej 
„władzy” polskiego Londynu. W obawie przed zastopowaniem 
rozpowszechniania pism kanałem POSK-owym lub przed opodatkowaniem 
przysługi (co w jednym i w drugim przypadku zdarzało się w nieodległej 
przeszłości) redakcje stosują samocenzurę. Dobór nienarażających tematów 
i nienarażonych autorów ma je ubezpieczać przed „narażeniem się” ośrodkowi, 
a pośrednio – szerszemu środowisku.  
 Zbyteczna jest cenzura zinstytucjonalizowana. Cenzorami są pospołu 
„dobroczyńcy” i regulujący „wolność” redaktorzy. 
 
 
 Arkadia zamkniętego koła 
 
 Przemiana polityczna w kraju, w jej zasięgu zlikwidowanie cenzury, 
nie odcisnęła się istotną zmianą na świadomości cenzorów z polskiego 



 28

Londynu. Organizacje i media, stanowiące ostatni bastion dawnych władz 
emigracyjnych, nadal czynią z cenzury ostoję tradycyjnie konserwatywnego 
porządku, nierzadko koniunkturalnych przekonań i – co najgroźniejsze – braku 
kompetencji. 
 Czasopisma polskiego Londynu otwarcie posługują się wypracowanymi 
przez komunizm metodami kontroli: konsultowanie z władzami zwierzchnimi 
wypowiedzi podejrzanych, „strzyżenie”, blokowanie tekstów niewygodnych  
– pisanych nie pod dyktando, stosowanie „zapisów na nazwisko”, nadużywanie 
zastrzeżenia o prawie do skracania artykułów – ingerującego w sens tekstów, 
i formuły „nie skorzystamy”, którą najczęściej zastępuje absolutne milczenie 
i redakcyjny kosz na śmieci. 
 W małej Polsce nad Tamizą wolność słowa bardziej niż w kraju staje 
się dzisiaj łupem mediów, towarzystw, instytucji, ośrodków, a stałym 
atrybutem tutejszej cenzury są emigracyjne antagonizmy, nierzadko 
plotkarskie manewry. Dochodzi zatem do odpływu z prasy nie dających się 
zniewolić „środowiskową poprawnością”, szanujących się piór –.  
 Kierująca się środowiskową polityką cenzura tego skrawka Polski 
zwalcza najczęściej niezależną od niej opinię i neutralną prawdę. Dozuje 
przeciętność graniczącą z prymitywizmem – "spłyciarstwo" i dezinformację. 
Limitując swobodny przepływ przez media ludzi oraz idei, cierpiąca 
na krótkowzroczność cenzura w oczywisty sposób prowadzi do okaleczenia 
i kryzysu umysłowego polskiego środowiska emigracyjnego. 

 
* * * 

 Syntezę Dyskretny urok cenzury emigracyjnej ograniczam do kilku 
charakterystycznych zagadnień. Jej zaczynem był artykuł hasłowy Cenzura 
napisany w roku 1998 dla Encyklopedii polskiej emigracji i Polonii. 
W przyszłej poszerzonej wersji przewiduję rozwinięcie tematu, 
m.in. o rozdział Moje przygody z cenzurą.  
 
 
 
 
Ź R Ó D Ł A 
 
korzystano w pracy z następujących czasopism polskiego Londynu: 
 
„Dziennik Polski” / „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”  
„Gazeta Niedzielna” 
„Głos emigracji”  
„Kronika. Pismo dla wszystkich” 
„Lwów i Wilno”  
„Nasze Porozumienie”  



 29

„Marianum w służbie” 
„Orzeł Biały” 
„Przegląd Społeczny. Komunikat Zjednoczenia Polskiego w Wielkiej Brytanii” 
„Robotnik Polski w Wielkiej Brytanii” 
„Tydzień Polski”  
„Wiadomości Polskie” / „Wiadomości” 
 
archiwalne 
 
Archiwum Instytutu Polskiego i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie: Ministerstwo 
Sprawiedliwości, Komisja d/s badania odpowiedzialności za przebieg wypadków 
wrześniowych 1939 r. sygn.: A.20.5/16, A5/224, A5/225, A5/226 
 
Protokuły z posiedzeń Rady RP (23 V, 6 VI 1970, s. 6, Instytut Polski i Muzeum im. Gen. 
Sikorskiego w Londynie: A5/224, A5/225, A5/226 
 
P. F. Hancock, Foreign Office. FO 370/56614: N 15590 
 
publikowane 
 
Absurdalna cmentarna prowokacja „nieznanych sprawców” [w Perth], „Dziennik Polski”, 
1976, nr 278 
 
Babiński Witold, Prasa angielska o sprawach polskich na przełomie lat 1943/1944, 
„Zeszyty Historyczne” [Paryż] 1971, nr 20 
 
Barker Godfrey, 12 Russian Protest over Memorial of Katyn Lead, „The Daily Telegraph” 
20 IX 1976 
 
Bates John M., Cenzura w epoce stalinowskiej, „Teksty Drugie” 2000, nr 1/2 
 
Bednarczyk Czesław, W podmostowej arkadzie, Londyn 1988, s. 97 
 
Bell Philip M. H., Censorship. Propaganda and Public Opinion: The Case of the Katyn 
Graves – 1943, “Transactions of the Royal Historical Society” (London) 1989 (Fifth 
Series), t. 39 
 
Bielatowicz Jan Bolesław, Od kraju oddala, „Lwów i Wilno” 1947, nr 51 
 
Bolecki Włodzimierz, Antypolityczny antykomunista [o Józefie Mackiewiczu], w: Myśl 
polityczna na wygnaniu, Warszawa 1996 
 
Bolecki Włodzimierz, Ptasznik z Wilna [o Józefie Mackiewiczu], wyd. 2, Kraków 2007 
 
Borowicz Tadeusz, Spotkanie z Polską. Zbiór reportaży, Londyn 1968 
 
Bregman Aleksander, Dziennik wczoraj, dziś i jutro, „Dziennik Polski” 1959, nr  266; 
przedruk w księdze zbiorowej: Dopóki jest Dziennik – jestem..., pod red. Katarzyny 



 30

Bzowskiej, Przedmowa Rafała Habielskiego, Londyn 2000  
 
Bzowska Katarzyna, Cenzurować czy kontrolować, „Tydzień Polski” 1995, nr 37  
 
Chojnacki Paweł, Infiltracja – między „Polonią” a emigracją w tegoż: Gmina Polska 
Zachodniego Londynu 1959 – 1976  – 2003, Londyn – Lublin 2006   
 
Chrzanowski W. E., Jagodziński Zdzisław, M. Ołdakowski M., Grabowski S., Sklepowicz 
E., [listy pod tytułem nadanym przez redakcję:] Poważne wątpliwości?, „Dziennik Polski” 
1999, nr 147  
 
Chwastyk-Kowalczyk Jolanta, Londyński „Dziennik Polski” 1940 – 1943, Kielce 2005 
 
Cenzura w PRL. Relacje historyków, oprac. Zbigniew Romek, Warszawa 2000 
 
Cywińska Krystyna, Niecenzuralne dywagacje, „Tydzień  Polski” 1995, nr 39  
 
Czachowska Jadwiga, Dorosz Beata, Wprowadzenie, do: Literatura i krytyka poza cenzurą 
1977 – 1989 (bibliografia druków zwartych), Wrocław 1991   
 
Czachowska Jadwiga, Literatura emigracyjna w krajowych bibliografiach literackich, 
„Teksty Drugie” 1998, nr 3, s 130 
 
Czachowska Jadwiga, Zawiłe dzieje hasła Józefa Mackiewicza w słownikach IBL, „Teksty 
Drugie” 1996, nr 6 
 
Czaplejewicz Eugeniusz, Gry w cenzurę (casus Stempowskiego), w: Autor – tekst – 
cenzura, pod red. Janusza Pelca i Marka Prejsa, Warszawa 1998  
 
Czarna księga cenzury PRL, oprac. na podstawie materiałów przekazanych przez Tomasza 
Strzyżewskiego, Londyn: „Aneks”, t. I – 1977 (s. 170-171), t. II – 1978  
 
Czarnecka Barbara, Wstęp, do: Pietrkiewicz Jerzy, Dla pokrzepienia mózgów. Szkice 
literackie z lat 1940 – 1948, wybór, oprac. taż, Toruń 2002 
 
Danilewicz Zielińska Maria, Związek Pisarzy Polskich na Obczyźnie i jego działalność 
wydawnicza, w: Szkice o literaturze emigracyjnej, Paryż 1978, s. 340 
 
Dąbrowski Roman, Dlaczego nie wracamy, Rzym 1946 
 
Dopóki jest „Dziennik” – jestem, praca zbior. pod red. Katarzyny Bzowskiej, Przedmowa 
Rafała Habielskiego, Londyn 2000 
 
Eberhardt Grzegorz, Pisarz dla dorosłych. Opowieść o Józefie Mackiewiczu, Wrocław 2008 
 
Fenby Jonatan, Alianci, z ang. przeł. Bartłomiej Pietrzyk, Joanna Rumińska, Kraków 2007   
 
Garliński Józef, Pół wieku Związku Pisarzy, „Tydzień Polski” 1995, nr 38 



 31

Habielski Rafał,  Niezłomni, nieprzejednani. Emigracyjne „Wiadomości” i ich krąg 1940 – 
1981, Warszawa 1991, s. 95 (cyt.)  
 
Hemar Marian, Obrona „Dziennika Polskiego”, w: Marchewka. Pamiętnik satyryczny, 
Londyn 1943   
 
Herling-Grudziński Gustaw, „Bój napowietrzny”, „Robotnik Polski w Wielkiej Brytanii” 
1947, nr 11-12 
 
Jagodziński Zdzisław, Katyń ocenzurowany,.”Tydzień Polski” 1990, nry: 27, 28   
 
Jagodziński Zdzisław, Łże-pomnik katyński, „Tydzień Polski” 1976, nr 19, liczne przedruki 
– ostatni w: Katyń. Wybór publicystyki 1943-1988 i „Lista Katyńska”, Londyn 1988 
 
Jagodziński Zdzisław, O wolny głos, „ Tydzień Polski” 1997, nr 47 
 
Jagodziński Zdzisław, Pytania bez odpowiedzi, „Nasze Porozumienie” 1994, nr 1-2 
 
Jarosławski Juliusz: Katyń i polska wyobraźnia, “Tydzień Polski” 1988, nry 23, 24   
 
Janta-Połczyński Aleksander, Wracam z Polski 1948. Warszawa, Wrocław, Kraków, 
Poznań, Szczecin. Życie, polityka, gospodarka, sztuka, ludzie i zagadnienia, Paryż 1949 
 
Karpiński Wojciech, Książki zbójeckie, wyd. 2, Warszawa 1996 
 
Katyn. British Reactions to the Katyn Massacre. 1943 – 2003, London: Foreign and 
Commonwealth Office, 2003 
 
Kiedy jedziesz do Polski..., Londyn 1974  
 
Kin Julita, Jednowymiarowy świat w kolorze, „Tydzień Polski” 2005, nr 2 
 
Kojs Marta, „Kronika”Bolesława Świderskiego, w: Życie literackie drugiej emigracji 
niepodległościowej, t. 1, pod red. Janusza Kryszaka i Rafała Moczkodana, Toruń 2001  
 
Kołodziej Adolf, Epilog, w tegoż: Ich życie i sny. Dzieje prawdziwe..., Warszawa 1996, s. 
155-158 
 
Kondracki T., Jak walczono z emigracją (1945-1950), „Tydzień Polski” 2002, nr 5 
 
Kossak Zofia, Na emigracji, Warszawa 1998 
 
Kowalik Jan [Jan Sławiczek], Czasopiśmiennictwo, w: Literatura polska na obczyźnie 
1940-1960, red. Tymon Terlecki, Londyn 1965   
 
Kowalski Jacek, Żurek Bogdan, Jak szpiegowano Polonię, „Tydzień Polski” 2005, nr 25 
 



 32

Kustanowicz Weronika, „W imieniu służby...”, w: Kalendarz „Dziennika Polskiego” 1993, 
pod red. Teresy Jeśmanowej, London – Hove 1992, s. 49 
 
K. Z. [Karol Zbyszewski ?], Dział polski w British Library. (Czy praca Hanny Świderskiej 
pójdzie na marne?), „Kultura”, Paryż 1991, nr 10 
 
Leitgeber Witold, Kwatera prasowa Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie (Materiały – 
Dokumenty – Żródła – Studia), oprac. tenże, Londyn 1994, z 10 
 
Lencznarowicz Jan, Rola Towarzystwa „Polonia” w polityce PRL wobec Polonii w krajach 
zachodnich, „Przegląd Polonijny” 1996, z. 1 
 
Łukasiewicz Juliusz, „Dziennik Żołnierza” – rok pierwszy, Warszawa 2001   
 
Machcewicz Paweł, Walka z Radiem Wolna Europa (1950 – 1975), w: Aparat 
bezpieczeństwa wobec emigracji politycznej i Polonii, pod red. Ryszarda Terleckiego, 
Warszawa 2005  
 
Mackiewicz Józef, Droga Pani..., „Wiadomości” 1967, nr 10, przedruk w: Józef 
Mackiewicz, Barbara Toporska, Droga Pani, Londyn 1984 
 
Mackiewicz Stanisław, Niezgrabna uchwała, „Lwów i Wilno” 1947, nr 44 
 
Mackiewicz Stanisław: Cenzura angielska a Katyń, „Dziennik Związkowy” (Detroit) 1952, 
nr 292  
 
Mackiewicz Stanisław, Zielone oczy, Warszawa 1958 
 
Malewski Jerzy [Włodzimierz Bolecki], Wyrok na Józefa Mackiewicza, Londyn 1991, s. 7 
 
Małecki Leon [Józef Maria Biliński], Bonjour tristesse, „Tydzień Polski” 1995, nr 35 
 
Mianowicz Tomasz, Cenzura i cło, „Tydzień Polski” 1981, nr 37 
 
Muszkowski Krzysztof, 27 Rosary Gardens, London SW7, „Tydzień Polski” 2007, nr 39   
 
Nałęcz Daria, Główny Urząd Kontroli Prasy 1944-1949, Warszawa 1994 
 
Nowak Jan [Zdzisław Jeziorański], Polska z oddali, Londyn 1988 s. 61-66 
 
Nowak Jerzy Robert, Cenzura w Polsce – 2. Cenzura po 1989, w: Encyklopedia „białych 
plam”, t. III, Radom 2000  
 
Nowak Kazimierz, Semantyka a pryncypia – rola prasy; Choroszewski W. E., Jagodziński 
Zdzisław, Ołdakowski M., Grabowski Stanisław, Sklepowicz E.: Poważne wątpliwości? 
[tytuł nadany przez Redakcję], „Dziennik Polski” 1999, nr 147 
 
Nowakowski Zygmunt, Castrum Doloris, „Wiadomości Polskie” 1943, nr 18   



 33

Orwell George, Rok 1984, Paryż 1953 
 
Oświadczenie > Powiernicy PFK 
 
Pawlicki Aleksander, Kompletna szarość. Cenzura w latach 1965-1972/. Instytucje i ludzie, 
Warszawa 2001 
 
Pestkowska Maria, Uchodźcze pasje. Władysław Sikorski a polska społeczność emigracyjna 
na Zachodzie 1939 – 1943, Paryż 1991 
 
Pod pręgieżem, Londyn 1971 
 
Portalski Stanisław, Dlaczego Kongres Kultury Polskiej nie odbył się w Warszawie, 
„Dziennik Polski” 1995, nr 238 
 
Powiernicy PFK, Oświadczenie, „Dziennik Polski” 27 IV, „Tydzień Polski” 12 V 1999 
 
„Przegląd Społeczny. Komunikat Zjednoczenia Polskiego w Wielkiej Brytanii” 1967, nr 60 
 
Siemaszko Zbigniew S., Łączność i polityka, Londyn 1992   
 
Siomkajło Alina, Cenzura, w: Encyklopedia polskiej emigracji i Polonii, pod red. 
Kazimierza Dopierały, t. I, Toruń 2003 
 
Siomkajło Alina, Katyń w pomnikach świata / Katyn Monuments around the World, 
Warszawa 2003 
 
Siomkajło Alina, Kozielska czy emigracyjna, „Więź” 1998, nr 11, s. 112 
 
Siomkajło Alina, „Lwów i Wilno”, w: Encyklopedia polskiej emigracji i Polonii, pod red. 
Kazimierza Dopierały, t. III, Toruń 2004 
 
Siomkajło Alina, „Odnowa”, w: Encyklopedia polskiej emigracji i Polonii, pod red. 
Kazimierza Dopierały, t. III, Toruń 2004 
 
Siomkajło Alina, Stan edukacji i oświaty polonijnej w Wielkiej Brytanii, Lublin 2003, s. 51 
 
Stachowski Tadeusz, Ostatni z rodu herbu Ogończyk (wieczny tułacz), Caldra House Ltd 
1999 
 
Stempowski Jerzy, Listy z ziemi berneńskiej, przedmowa Wiktora Weintrauba, oprac. Lidia 
Ciołkoszowa, Londyn 1974 
 
Śmieja Florian, Portugalskie rekonesanse, w: Aleksandrów – Londyn – Feijó. Maria 
Danilewicz Zielińska: szkice – korespondencja – wspomnienia, pod red. Barbary 
Czarneckiej i Jana Wolskiego, Rzeszów 2007, s. 171 
 
Świderska Hanna, Polskie zbiory w British Library, „Kultura”, Paryż 1982, nr 6 



 34

Świderska Hanna: Z dziejów polskiej prasy opozycyjnej w Londynie 1941 – 45; Z dziejów 
polskiej prasy w Anglii 1944 – 45; Z dzieów polskiej prasy w Anglii: Likwidacja prasy 2 
Korpusu; Z dziejów polskiej prasy w Anglii. Formowanie się prasy emigracyjnej 1946 – 47, 
„Zeszyty Historyczne”, Paryż: 1992, nr 101; 1996, nr 115; 1998, nr 126; 1999, nr 128   
 
Świderski Bolesław, Główny sens powstania „Kroniki”, „Kronika” 1962, nr 1 
 
Taborski Bolesław, Młodsza literatura emigracji w perspektywie ćwierćwiecza, „Pamiętnik 
Literacki” [Londyn], t. VI (1983)  
 
Tarka Krzysztof, „Jest tylko jedna Polska”. Bolesław Świderski – emigrant w służbie 
Polski Ludowej, w tegoż: Mackiewicz i inni. Wywiad PRL wobec emigrantów, Łomianki 
2007 
 
Tarka Krzysztof, Mackiewicz i inni. Wywiad PRL wobec emigrantów, Łomianki 2007 
 
Terlecki Ryszard, Aparat Bezpieczeństwa wobec emigracji politycznej i Polonii, pod red. 
tegoż, Warszawa 2005, s. 164, 281 
 
Toporska Barbara, Szymon Szechter czyli Nina, w: Józef Mackiewicz, Barbara Toporska, 
Droga Pani, Londyn 1984, s. 365 
 
Uchwała Związku Pisarzy Polskich na Obczyźnie, „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 
1947, nr 159  
 
Wańkowicz Melchior, Kundlizm, Rzym 1947 i przedr.: Przez cztery klimaty. 1912-1972, 
Warszawa 1972; Dzieła emigracyjne, t. 3, Warszawa 1991  
 
Wejs- Milewska Violletta, Maria Danilewicz Zielińska w archiwum Polskiej Sesji RWE, w: 
Aleksandrów – Londyn – Feijó, pod red. Barbary Czarneckiej i Jana Wolskiego, Rzeszów 
2007 
 
Wernik Romuald: Szanowny Czytelniku; Oświadczenie czy knebel?; Zaplecze warsztatu 
cenzora, „Głos emigracji” 1999, nry: 2, 3, 4  
 
Wyrwa Tadeusz, Działalność „wydawnicza” Zarządu Głównego Koła b. Żołnierzy A.K. w 
Londynie (Z dziejów kundlizmu polskiego na emigracji), Paryż 1972  
 
Wysocka Lidia, Wspomnienie serdeczne, w: Lola – Helena Kitajewicz, oprac. zbior. pod 
red. Anny Mieszkowskiej, Londyn 1995, s. 13 
 
Zbyszewski Karol, Dziennik to wszystko przetrwał, w: Wczoraj na wyrywki, Londyn 1964  
 
Zbyszewski Karol, Niepotrzebna uchwała, „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 1947, nr 
236 
 
Zbyszewski Wacław, Zagubieni romantycy i inni, Paryż1992, s. 265 
 



 35

Zieliński Jan, Rekontra, „Zeszyty Literackie”, Paryż 1983, nr 2 , przedr. w: Literatura źle 
obecna (rekonesans), Londyn 1984 
 
Żaryn Jan, Cenzura w Polsce – 1. W okresie PRL, w: Encyklopedia „białych plam”, t. III, 
Radom 2000 


